شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کشتار هدفمند داعش در افغانستان

کشتار هدفمند داعش در افغانستان: از دو سال به این سو، گروه تکفیری به نام داعش در افغانستان اظهار وجود کرده و به دنبال تعقیب اهدافشان در کشوری هستند که جنگ های مختلفی را به تجربه گرفته است.

این گروه تروریستی از همان ابتدای ظهورش در کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و سوریه به دنبال اهداف ضد مذهبی اش به ویژه برای مذهب شیعه بوده است و این روند را تلاش دارد تا در افغانستان نیز روی دست گیرد.

خبرگزاری شفقنا به همین منظور و بعد از حوادث ناگوار و خونبار علیه شیعیان افغانستان در دو سال گذشته که مسوولیت آن را نیز گروه تکفیری داعش به عهده گرفت، پرونده ای را تعقیب می کند که این روند در افغانستان چگونه بوده و تا چه حد این گروه را ناکام گذاشته است.

در این پرونده تلاش می شود که نظرات علما، روحانیون، مراجع تقلید، نماینده گان مردم در مجلس و سنا، استادان دانشگاه و آگاهان امور گرفته شود.

اولین برگ این پرونده میزبان سید نادرشاه بحر، نماینده مردم ولایت غور در مجلس نماینده گان بود.

سید نادرشاه بحر فرزند سید امیر، متولد سال ۱۳۳۸ هجری شمسی در قریه قلعچه ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور است که در حال حاضر در شهر کابل زنده گی می کند.

آقای بحر، مؤسس کتابخانه بصیرت در سال ۱۳۶۲، مسئول بخش فرهنگی و مصروف کارهای فرهنگی (۱۳۶۰ الی ۱۳۶۴)، فرماندۀ جهاد در ولایت غور (۱۳۶۴ الی ۱۳۷۰)، مسئول کمیتۀ سیاسی شورای ولایتی و مسئول شورای ولایتی حزب وحدت اسلامی افغانستان در ولایت غور (۱۳۷۰ الی۱۳۸۲)، ولسوال لعل و سرجنگل ( ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۴ ه ـ ش)، سرپرست ولسوالی تیوره ولایت غور، ولسوال دولینه (۱۳۸۷ الی ۱۳۸۹) و عضو دوره شانزدهم مجلس نماینده گان است.

وی در مورد اینکه در دو سال اخیر چه بر سر شیعه در افغانستان آمده است؛ اظهار داشت که در افغانستان موضوع مهمی جاری است و هر روز شاهد قتل عام قوم خاصی هستیم.

به عقیده بحر، دستگاهی خاص موضوع شیعه زدایی را در سراسر جهان تعقیب کرده و در افغانستان نیز به دنبال تعقیب کردن همان هدف است؛ اما خوشبختانه تا حال این دستگاه در افغانستان موفق نبوده است.

نماینده مردم غور معتقد است که افغانستان کشوری است دارای ساکنین از مذاهب مختلف؛ اما در دوران جهاد، پیش از آن و بعد از آن، تنها موضوعی که تا حال نتوانسته کارگر بیافتد، موضوع تنش بین شیعه و سنی است و هیچ مشکلی از نگاه اختلاف مذاهب وجود نداشته؛ اما با ظهور داعش در خاورمیانه، چون در سوریه و عراق با توجه به همکاری کشورهای منطقه، موفق نبوده، در تلاش است تا «حیاط خلوتی برای مبارزه شیعه ستیزی در افغانستان پیدا کند».

عضو مجلس نماینده گان افزود :«ما تا این لحظه، بازهم از تمام مردم افغانستان به خصوص اهل سنت و جماعت، کاملاً اطمینان داریم که در بین مردم افغانستان چیزی در این رابطه وجود نداشته است.»

با توجه به اینکه در یک حادثه دلخراش در مورد تیرباران شماری از شهروندان شیعه ولایت غور در دو ماه گذشته، داعش مسوولیت آن را پذیرفت، آقای بحر می گوید که «حرکاتی بر ضد مردم شیعه راه اندازی کرده و از دو سال به این طرف حرکاتی به وجود آمده در غور، کابل، زابل، بلخ و شمار دیگر مناطق، حرکات یک عده که داعش اصلی نیست؛ اما یک عده مردم عقده مند و قطاع الطریق که در بین جامعه مسلمان افغانستان جایگاه خاصی نداشته و ارتکاب کارهای مشابه به داعش انجام داده اند به طرف داعش رفته و می خواهند بگویند که داعش در افغانستان فعال است.»

وی باورمند است که در غور کسی نیست، اما یک عده مردم مجهول الهویه که در بین جامعه جایگاه نداشته، اعمالی مرتکب می شوند که توجه داعش را به خود جلب کنند.

بحر افزود که این رفتار باعث نمی شود که مردم افغانستان در آن نقش داشته باشند، مردم افغانستان از همه مذاهب در تمام دوران و در شرایط فعلی، کدام منش و بینش در مورد ضدیت با هم نداشتند.

اما نماینده مردم غور در مجلس نماینده گان به این عقیده است که متاسفانه در این اواخر شدت عمل بیشتر از جانب این گروه صورت می گیرد و دو چیز نگران کننده است؛ قتل ها به صورت گروهی پیش می آید و دیگر اینکه از یک قوم خاص صورت می گیرد و مذهب خاص که حکومت وحدت ملی نیز بسیار آسان این اعمال را به گردن داعش می اندازد.

وی تصریح کرد که نمی توان به راحتی قبول کرد که داعش مسوول این اعمال است، بلکه حکومت ضامن تامین امنیت و سلامتی جان شهروندان از همه مذاهب است، از نظر قانون اساسی نیز در قبال تمام شهروندان مکلف است که برخورد مساوی و بدون تبعیض داشته باشد.

به باور بحر، زمانی که قانون حکم می کند؛ نمی توان گفت که حکومت وحدت ملی، تنها محکوم کرده و خلاص، اگر از طرف داعش است باید جلوی آن گرفته شود و اگر حرکاتی از خود منطقه هم صورت می گیرد، کدام برخوردی از طرف دولت نمی شود و به راحتی به دوش داعش می اندازد

وی خواست خود را این چنین بیان کرد :«از حکومت می خواهیم که امنیت جان شهروندان را تامین کند، در این رابطه باید امنیت شهروندان را بگیرد و تنها به گردن داعش نیاندازد و از مسوولیت شانه خالی کند.»

در عین حال، نماینده مردم غور در مورد اینکه آیا یک جنگ مذهبی در افغانستان در جریان است؛ اظهار داشت که «به هیچ صورت تائید نمیکنم، چون نه قبل از این و نه در شرایط فعلی، هیچ جنگ مذهبی در افغانستان نبوده و نخواهد بود.»

بحر معتقد است که مردم شیعه با توجه به چیکیده های فکری و با حضور یک عده که وظیفه شیعه زدایی دارد، دچار یک سرنوشت مبهوم و گنگ است، به عنوان شهروند افغانستان حقی به مانند دیگران بالای حکومت دارد، حکومت نسبت به تامین جانی آنها سهل انگاری می کند و جدیت لازم را ندارد.

«بناء برای پیروان شیعه این می رسد و شرایط می طلبد که با حکومت وحدت ملی داخل مذاکره جدی و عمیق شده و پاسخ لازم را بگیرد که شیعه در چه راهی روان است و در تامین امنیت آنها، دولت چه وظیفه ای دارد.»

وی به جایگاه علما، روشنفکران و بزرگان شیعه اشاره کرده و می گوید :«در راس وظایف اینها تحکیم پایه های وحدت ملی و وحدت اسلامی است، وظیفه دینی، اسلامی و قوانین کشوری ایجاب می کند که ما در جهت وحدت و هماهنگی در جامعه تلاش کنیم.»

به عقیده وی، این به آن معنی نیست که هر روز شاهد فاجعه قتل های گروهی باشیم و حکومت هم احساس مسوولیت نکند و علما و بزرگان خاموش باشند، بلکه در جهت تحکیم پایه های وحدت ملی و هم تامین امنیت جانی همه مردم به ویژه در جهت تامین امنیت جانی شیعه، حکومت را وادار به تامین امنیت جانی آنها بسازند.

در شرایط فعلی جامعه شیعی ما چه باید بکنند؟

در پاسخ گفت :«مردم افغانستان عموما و شیعه خصوصا، وظیفه دارد که نسبت به سایر اقوام ساکن در افغانستان و سایر پیروان مذاهب، موضع گیری خاص و حساسیت برانگیز نداشته باشد و دیگر برادران که پیرو هر مذهب بوده و در این حوادث دست ندارند را ملامت نکنند، باید کوشش کنند هر حادثه که پیش می آید را به خوبی و درستی تحقیق کرده و حکومت را وادار به احساس مسولیت کند.»

وی بازهم نقش علما را در این باره مهم دانسته و افزود که علمای افغانستان و مردم باید در هر حادثه ای که پیش می آید، احساساتی برخورد نکنند و حقیقت را از طریق هیئت های حقیقت یاب به دست بیاورند، علما و جامعه مدنی باید حکومت را تحت فشار قرار دهند تا بی تفاوت نباشد.

از دید سید منورشاه بحر، راهکارهای زیادی در شرایط فعلی برای تشیع افغانستان وجود دارد، یکی از آنها تلاش برای تمرکز حکومت نسبت به مسایل و تلاش برای آگاهی بخشی از مردم به ارتباط این مسائل و احتیاط بیشتر مردم به خصوص شیعه در شرایط فعلی است.

وی افزود که «هوشیاری مردم به خصوص اهل تشیع می تواند کمک کند که از این گردنه حساس، به سلامت عبور کرد.»

نماینده مردم غور در مجلس نماینده گان در اخیر پیامی نیز برای مردم داشت مبنی بر اینکه «پیام برای مردم به خصوص شیعه، این است که در مقابل رخدادها و قتل های دسته جمعی کوشش کنند با عقلانیت و خِرَد برخورد کنند و از طریق حکومت و از مجراهای قانونی مسایل را دنبال کنند تا در جهت حاکمیت قانون و تعقیب مسایل از طریق مراجع قضایی، دستاورد داشته باشیم.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان