شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کمک ۳۱ میلیون دالری بانک انکشاف آسیایی برای بازسازی تونل سالنگ

وزیر مالیه افغانستان توافقنامه ای را با بانک انکشاف آسیایی به ارزش ۳۱،۳۷ میلیون دالر برای بازسازی و موثریت تونل سالنگ به امضا رسانید.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان ضمن تشکری از کمک های بانک انکشاف آسیایی و کشور جاپان گفت: ساخت راه سالنگ بطور معیاری میتواند نقش پل را در وصل نمودن افغانستان با آسیا میانه و آسیا جنوبی ایفا نماید و همچنان در رشد اقتصادی و تجارتی کشور های منطقه موثر واقع شود.
وی  افزود: مقدار ۱۵،۹۲ میلیون دالر این کمک از طرف کشور جاچان و از طریق صندوق وجهی زیربنایی افغانستان پرداخت می شود، صندوق متذکره که در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس گردیده از طرف کمک کنندگان تمویل می شود.

حکیمی  اظهار داشت: هدف این صندوق بهتر شدن زندگی مردم از طریق تطبیق پروژه های زیربنایی می باشد.
محمود بلیغ، وزیر فوائد عامه نیز در مورد اهمیت و بُعد تخنیکی این پروژه گفت: این دهلیز در بخش تجارت و ترانسپورت سهولت های زیادی را فراهم خواهد کرد.

“رئیس بانک انکشاف آسیایی عنوان کرد: ساخت تونل سالنگ در ارتباط ترانسپورتی منطقه موثر می باشد و بانک انکشاف آسیایی در بخش دیزاین و سروی این پروژه کمک خواهد نمود.

وی ابراز داشت: هدف کمک بانک انکشاف آسیایی در قسمت پروژه سرک مواصلاتی کوه های هندوکش این است که این سرک در چهار فصل سال بروی رفت و آمد مسافرین و اموال باز باشد.

گفته می شود: راه سالنگ نه نتها شمال و جنوب افغانستان را با هم وصل میکند بلکه برای رشد اقتصاد منطقه، تجارت و ترانزیت نقش مهمی دارد و انتقال بیشترین اموال از این مسیر صورت میگیرد و هر روز در حدود ۵۵۰۰ وسایط ترانسپورتی از این راه عبور و مرور می کنند.

خاطر نشان می شود:  بانک انکشاف آسیایی تا کنون در بخش های ساخت سرک ها، خط آهن و میدان های هوایی افغانستان ۲،۲ میلیارد دالر  اختصاص داده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان