شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کنفرانس صدای کودک؛ ۶٫۵ میلیون کودک افغان از عوامل مختلف آسیب پذیر هستند

مسوولان در وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که ۶٫۵ میلیون کودک در کشور با تهدیدهای چون قاچاق، آدم‌ربایی، ازدواج قبل از وقت و اعتیاد به مواد مخدر روبرو هستند.

 کنفرانسی تحت نام” صدای کودک افغانستان” به مناسبت ۲۰ نوامبر روز جهانی کودک از سوی نهاد سرکس یا نهاد آموزشی کودکان افغانستان، امروز سه‌شنبه (۱۰ میزان) در کابل دایر شد.

از روز جهانی کودک در حالی تجلیل می‌شود که ۶٫۵ میلیون کودک از کارهای شاقه، اختطاف، اعتیاد به مواد مخدر، استخدام در صفوف گروه‌های مخالف رنج می برند.

عبدالرازق سالار رئیس عمومی تنظیم و تعیینات وزارت کار امور اجتماعی گفت:” به ۲۸ هزار قضیه خشونت علیه کودکان توسط شبکه‌های محافظت اطفال در سراسر کشور رسیدگی شده است.”

وی بیان داشت که شبکه‌های محافظت کودکان در۳۴ ولایت و ۱۱۸ ولسوالی کشور فعالیت دارند و ۴ هزارعضو رضا کار دارد.

آقای سالار با بیان اینکه محافظت از کودکان محافظت ازآینده کشور است گفت:”حکومت، خانواده ها و جامعه جهانی باید دست به دست هم داده و برای نجات کودکان افغانستان کار کنند و تنها حفاظت از اطفال وظیفه وزارت کار و امور اجتماعی نمی باشد”.

به اساس آمارهای قبلی وزارت کارامور اجتماعی حدود ۱٫۹ میلیون کودکان در افغانستان مشغول کارهای شاقه هستند.

آقای سالار می‌گوید:” وزارت کار و اموراجتماعی  برای ۲۰۰ کودک مرکز حمایوی و آموزشی مهیا کرده است تا آنها از کارهای شاقه نجات پیدا کند”.

حسین سیدی، فعال حقوق کودک نیز در این کنفرانس گفت:”کنفرانس صدای کودک به منظور اینکه چگونه بتوانیم برای کودکان افغانستانی زندگی بهتر و دور از دغدغه کاری ایجاد کنیم دایر شده است.”

وی بیان داشت:” ما حدود یک ماه قبل کمپاین تحت عنوان “طفل باید طفل باشد” درکمپ های بیجاشدگان داخلی راه اندازی کردیم و تلاش نمودیم تا کودکان از حق تعلیم و تربیه محروم نشوند.”

آقای سیدی افزود: هدفی دومی کنفرانس صدای کودک این است که فرهنگ اینکه که کودک به عنوان نان آور درخانواده‌ها شناخته می‌شوند محو شود تا کودکان به خیال راحت به امور آموزشی خویش رسیدگی نمایند.

خلیل الله حامد رئیس موسسه سرکس یا نهاد آموزش کودکان افغانستان گفت:” ما حدود هفت سال است که در افغانستان برای بهبود وضعیت کودکان فعالیت داریم.”

محمد رقیب فیاض –

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان