شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گروه طالبان پیشنهاد آتش بس دولت افغانستان را بررسی می‌کند

شورای نظامی گروه طالبان به خاطر بررسی پیشنهاد آتش بس دولت افغانستان روز پنجشنبه (۱۷ جوزا) تشکیل جلسه داده است.

 شبکه خبری اِن بی سی امریکا به نقل از یک عضو شورای نظامی طالبان گزارش داده است که این گروه روی “جوانب مثبت و منفی اعلام آتش بس” با دقت بحث خواهد کرد.

این عضو شورای نظامی طالبان به شرط افشا نشدن نامش به شبکه خبری اِن بی سی گفت که بسیاری فرماندهان این گروه که در میدان نبرد به سر می‌برند، طرفدار ادامه جنگ علیه نیروهای افغان و خارجی می‌باشند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور روز پنجشنبه اعلام کرد که در حمایت از فتوای عالمان دین، پیشنهاد آنها را برای آتش بس با طالبان تا روز پنجم عید فطر می‌پذیرد.

آقای غنی در یک پیام ویدئویی به نیروهای امنیتی دستور داد در این مدت حملات تهاجمی‌ به “طالبان مسلح افغان” را متوقف کنند.

آقای غنی گفت این آتش بس فقط شامل طالبان می‌شود و عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و سایر گروه‌های “تروریستی” بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

سه روز پیش، صدها عالم دین از سراسر افغانستان در کابل جمع شده و فتوایی مبنی بر ناروا بودن جنگ در این کشور صادر کردند.آنها خواهان آتش بس هر چه سریعتر از هر دو طرف شدند.

اما عضو شورای نظامی طالبان در واکنش به این تصمیم دولت افغانستان به شبکه خبری اِن بی سی گفت: “ما (طالبان) ممکن به دو دلیل آتش بس را نپذیریم. اول اینکه جهاد بهترین عبادت بوده و ما می‌خواهیم جهاد را در این ماه مبارک (رمضان) ادامه بدهیم. دوم اینکه ما قبلاً جنگجویان خود را به ولایت‌های مختلف (افغانستان) اعزام کرده ایم و نگه داشتن آنان در این ولایت‌ها بدون ادامه جهاد بسیار دشوار خواهد بود.”

هر چند گروه طالبان تاکنون به گونه رسمی در مورد اعلام آتش بس توسط دولت افغانستان واکنش نشان نداده است اما یک مقام ارشد این گروه به اِن بی سی گفته که به باور او نیروهای افغان به عملیات‌شان علیه جنگجویان طالبان ادامه خواهند داد.

صدای امریکا نوشت که این عضو شورای نظامی طالبان ادعا کرده است که جنگجویان این گروه اخیراً مناطق زیادی را در افغانستان در تصرف خود آورده اند و فرماندهان این گروه نمی‌خواهند این “پیشروی”های شان را با رعایت از آتش بس به خطر بی‌اندازند.

گروه طالبان هفته گذشته نیز برگزاری نشست علمای دینی افغانستان را که در آن حملات انتحاری حرام و نامشروع خوانده شد، یک پروسه “امریکایی و نمایشی” توصیف کرد و با نشر اعلامیه یی گفت که این نشست به فرمایش ایالات متحده برگزار شده بود.

طالبان فراخوان صلح آقای غنی را نیز رد کردند که در آن دولت افغانستان برای نخستین بار پیشنهاد آغاز مذاکرات بدون پیش شرط را با این گروه مطرح کرد.

– کابل

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان