شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گفتمان تاریخی- فرهنگی ایران و افغانستان در کابل برگزار شد

گفتمانی در حوزه تمدن مشترک ایران و خراسان تاریخی – فرهنگی تحت عنوان ” واکاوی گفتمان مسلط تاریخی- فرهنگی ایران و افغانستان؛ تلاشی برای بازنگری و گشایش افق‌های تازه” از سوی جمعیت فکر در موسسه تحصیلات عالی صابر در کابل برگزار شد.
در این مراسم داکتر مجیب الرحمن رئیس سخنگوی ریاست اجرائیه درجمع اساتید دانشگاه و دانشجویان طی سخنانی گفت: در تقسیم بندی‌های بزرگ یا کلان حوزه‌های تمدنی ما مربوط حوزه مشترک تمدنی ایران و خراسان تاریخی-فرهنگی می‌شویم. این حوزه تاریخ طولانی و ویژگی‌های تمدنی-فرهنگی مختص به خود را دارد. یکی از ویژگی‌های این حوزه به علاوه مشترکات تاریخی و فرهنگی٬ تنوع و کثرت قومی٬ زبانی و تباری آن است. اقوام و دودمان‌های مختلفی در خلق و باروری تمدن و فرهنگ این حوزه نقش داشته‌اند.
به گفته آقای رحیمی، یکی از تحولات عمده در تاریخ این حوزه تمدنی مشترک توسعه طلبی و لشکر کشی‌های استعمار روس٬ بریتانیا و فرانسه است. پیامد این تحول و تزلزل و بیجایی گرامرشکن٬ واردشدن اجباری این حوزه به نظم نوین جهانی استوار بر دولت‌های ملی است.
این کارشناس فرهنگی با اشاره به نظریه گفتمان لکلو و موف افزود: تقسیم بندی‌ها و مرزکشی‌های گاهی ناعادلانه نوین استوار بر سرزمین و حاکمیت در منظومه نظم نوین استوار بر دولت‌های ملی شیرازه یا موزاییک تاریخی-فرهنگی این حوزه را برهم زده است٬ اقوام و گروه‌های قومی را بدون اراده و خواست آنان تقسیم نموده و نظم و ساختار نوینی را در حوزه مشترک تمدنی شکل داده است.
به باور آقای رحیمی، پیامد عمده و اساسی شکل‌گیری دولت‌های ملی با مرزهای جدید در نظم نوین جهانی٬ برساخت ناسیونالیزم ملی انحصارگرای نسخه برداری شده از کشورهای استعماری و تجربه کشورهای غربی استوار برغیریت سازی است.
سخنگوی ریاست اجرائیه گفت: این روی‌کرد نوین و شکل‌گیری گفتمان‌های ملی انحصارگرای استوار بر قاعده غیریت سازی «ما» و «دیگری»٬ «داخلی» و «خارجی» و بالآخره «دوست» و «دشمن» و نگاه از این منظر به تاریخ و فرهنگ در حوزه مشترک تمدنی٬ به ویژه در پیوند به افغانستان و ایران٬ تنگناها٬ مشکلات و جنجال‌های فراوانی در حوزه تاریخ٬ فرهنگ٬ نگاه مشترک به حوزه تمدنی٬ شناخت و بالآخره روابط و همکاری مشترک خلق کرده است.
آقای رحیمی افزود: برای عبور از این تنگنا و گشودن افق‌های تازه‌ای برای بازنگری و شناخت مجدد٬ در این جستار به واکاوی گفتمان مسلط تاریخی-فرهنگی حاکم بر روابط ایران و افغانستان می‌پردازم و با برشمردن زمینه‌های نو در پی‌تحولات نیم قرن اخیر و گام‌هایی که از سوی حکومت‌ها و نهادهای جامعه مدنی دو کشور برداشته شده است٬ نظریه «حوزه مشترک تمدنی» را به عنوان دال مرکزی گفتمان جدید پیشنهاد می‌کنم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان