شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گفت‌وگوهای صلح افغانستان: افزایش احتمال مذاکره آمریکا با طالبان

خبرگزاری رویترز و برخی رسانه‌های پاکستانی از تمایل گروه طالبان برای مذاکره با آمریکا خبر داده‌اند.

بنا به این گزارش‌ها گروه طالبان اعلام کرده‌ که حاضر است با واشنگتن در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت‌وگو کند اما نمی‌خواهد پیش از آن با دولت افغانستان وارد مذاکره صلح شود.

دولت آمریکا اما به تازگی اعلام کرد این کشورآماده پیوستن به مذاکرات صلح افغانستان با طالبان است.

رویترز به نقل از تحلیلگران و دیپلماتهای غربی گزارش کرده که پیشنهاد آقای غنی برای انجام گفت‌وگوهای صلح بدون قید و شرط با طالبان، زمینه‌ آن را فراهم آورده تا آمریکا نیز مذاکرات محرمانه با گروه طالبان را آغاز کند؛ هرچند سیاست آمریکا این است که گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها صورت گیرد.

طالبان که در سال ۲۰۰۱ میلادی به دست نیروهای به رهبری آمریکا از قدرت کناره زده شدند، دولت افغانستان را “دست‌نشانده” آمریکا می‌دانند. این گروه اصرار دارد که ابتدا با آمریکایی‌ها در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گفت‌وگو کند و آنگاه با دولت افغانستان وارد مذاکرات صلح شود.

آتشبس با طالبان

آتش‌بس با طالبان در روزهای عید فطر که از سوی محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان، اعلام شد و امکان ورود جنگجویان به شهرهای این کشور را برای سه روز فراهم کرد، اقدامی در جهت ترغیب طالبان به گفت‌وگوهای صلح بود.

امروز (سه‌شنبه ۲۹ جوزا) شماری از رهبران جهادی افغانستان در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور از آتش بس اعلام شده دولت با گروه طالبان حمایت کردند.

قرار بود پس از پایان این نشست آقای غنی بیانیه‌ای به گونه زنده از تلویزیون ملی این کشور داشته باشد که لغو شد.

شاه حسین مرتضوی، یکی از سخنگویان ارگ ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت، نشست‌ها با اقشار مختلف این کشور ادامه خواهد داشت و پس از پایان این دیدارها، آقای غنی بیانیه‌اش را خواهد داشت.

آمادگی ازبکستان برای میزبانی مذاکرات صلح

همچنین دولت ازبکستان اعلام کرده که حاضر است میزبان مذاکرات مستقیم میان مقام‌های دولت افغانستان و گروه طالبان باشد.

وزارت خارجه ازبکستان دیروز (دوشنبه ۲۸ خرداد/جوزا) همچنین در بیانیه‌ای خبر داد که مقامات این کشور با نمایندگان “ارشد” گروه طالبان ملاقات‌هایی در باره صلح داشته اند.

جزئیات دیدارهای مقامات ازبکستانی با نمایندگان طالبان و زمان برگزاری آن روشن نیست، اما گفته می‌شود ارتباطات دو طرف بر مبنای “اعلامیه تاشکند” صورت گرفته است.

چاین اعلامیه چند ماه پیش در “همایش بین المللی ازبکستان برای افغانستان” تصویب شد که در (۷ فروردین/حمل) در تاشکند، پایتخت ازبکستان، برگزار شده بود.

در نشست تاشکند، شوکت میرضیایف رئیس‌‌جمهوری ازبکستان گفت که این نشست تلاش مشترک افغانستان و ازبکستان و ادامه کوشش منطقه‌ای برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان با همکاری جامعه بین‌المللی است.

ازبکستان با افغانستان مرز مشترک دارد و از ادامه ناامنی در کشور مجاور و احتمال نفوذ تندوران در قلمروش، نگران است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان