شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «۱+۶» پیشنهاد جدید افغانستان برای اجرای مذاکرات صلح با حضور ایران

منابع خبری از برنامه برنامه جدید منطقه‌ای افغانستان برای مذاکرات صلح با عنوان گروه «۱+۶» برای رفع مشکلات دولت کابل خبر دادند.

در این طرح دولت کابل، علاوه بر افغانستان کشورهای ایران، روسیه، هند، چین، پاکستان و آمریکا نیز عضو هستند.

«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان گروه جدید ۱+۶ را به دیپلماتهای کشورهای خارجی در کابل نیز معرفی کرده است.

وی در این باره گفت: این گروه جدید جایگزینی برای گروه «چهار جانبه» نمی‌باشد، زیرا چهار جانبه توسط آمریکا و پاکستان کنترل و هدایت می‌شود و توسط چین با هدف دستیابی به صلح با طالبان حمایت می‌شود.

از آنجایی که افغانستان رهبری گروه جدید ۱+۶ را بر عهده دارد، انتظار می‌رود تا این کشور حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

روزنامه تایمز هند در این باره نوشت: در میان ۳ کشور دیگر که در این گروه عضو می‌باشند، ایران درخواست پیوستن به گروه ۴ جانبه را کرده بود اما کشورهای پاکستان و آمریکا با آن مخالفت کردند.

احتمالا حضور روسیه در گروه ۱+۶ باعث ناراحتی و نگرانی آمریکا شود و این در حالی است که چندی پیش منابع مسکو از ایجاد گروه جدیدی با مشارکت ایران هند و روسیه خبر داده بودند.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان گفته بود که مقامات مسکو امیدوارند تا نشستی در سطح وزرای خارجه روسیه، چین و هند در ماه آوریل سال جاری میلادی در مسکو در مورد افغانستان برگزار شود.

کابلوف اذعان داشت: با کشورهای چین و هند در مورد زمان نشست آینده وزیران امور خارجه در مسکو در حال رایزنی هستیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان ادامه داد: این نشست «اهمیت خاصی» دارد اما روسیه با کشورهای چین و هند در مورد طرحهای دیگر و ساختار آن از نزدیک همکاری می‌کند.

پس از عدم خوشبینی روسیه درباره همکاری آمریکا و برگزاری نشست چهارجانبه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان، روسیه از برگزاری نشست سه جانبه درباره افغانستان خبر داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان