شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اعتیاد میلیون‌ها نفر به مواد مخدر؛ میراث شوم آمریکا در افغانستان

به نقل از «شینهوا»، «شاه آقا» ۴۲ ساله، به مدت ۱۲ سال به عنوان راننده کامیون برای یک شرکت آمریکایی کار می‌کرد و  مواد مورد نیاز نیروهای آمریکایی را جابجا می‌کرد.

زندگی به عنوان یک راننده کامیون جاده‌ای بی پایان از درد و رنج بود. او هم از جانب شبه‌نظامیان افغان که به کاروان‌های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا حمله می‌کردند و هم به خاطر خدمتش به‌عنوان راننده برای نیروهای اشغالگر، دائماً هراس داشت.

آقا دراین‌باره به «شینهوا» گفت: من به عنوان راننده نظامیان آمریکایی و برای فراموش کردن ترس‌های روزانه‌ام در جاده‌ها و بزرگراه‌ها، هروئین می‌کشیدم. مشکلات دائمی وجود داشت. مجبور بودم از چیزی استفاده کنم تا رنجم را فراموش کنم.

کشور افغانستان , کشور آمریکا , مواد مخدر ,

میراث بی‌امیدی

هروئین یک مشکل بزرگ در افغانستان است. به گفته مردم محلی، پس از حمله آمریکا به افغانستان، کشاورزان مشتاقانه کشت خشخاش و فرآوری هروئین را درست زیر بینی نیروهای خارجی و جنگ سالاران منطقه از سر گرفتند. این همکاری توضیح می‌دهد چگونه این کشور می‌تواند در طول حضور حدود ۱۵۰ هزار نیروی بین‌المللی به سرکردگی آمریکا می‌تواند به بزرگترین تولید کننده مواد مخدر تبدیل شود. تعداد معتادان به مواد مخدر نیز در سایه حضور نیروهای خارجی افزایش یافت و تنها بر رنج مردم فقیر افغان افزود.

آقا که در یک مرکز بازپروری، بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی «جنگلک» در کابل، به سر می‌برد به شینهوا گفت: ۱۲ سال پیش معتاد شدم و سه بار در بیمارستان بستری شدم. اما پس از ترخیص از بیمارستان، دوباره به مواد مخدر متوسل شدم.

ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و در آگوست سال گذشته بطور مفتضحانه‌ای از این کشور فرار کرد.

میراث تلخ ۲۰ سال اشغال نظامی، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌های رودخانه آلوده کابل خوابیده‌اند.

کشور افغانستان , کشور آمریکا , مواد مخدر ,

بار سنگین بر دوش جامعه شکننده

«نجیب الله جامی» استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر سیاسی درباره میراث آمریکا در افغانستان می‌گوید: ملموس‌ترین میراث ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون‌ها معتاد و انزوای کشور نیست.

چندی پیش «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست وزیر طالبان با ارائه آمار درباره شیوع اعتیاد در افغانستان گفته بود: اشغالگران پنج میلیون نفر از مردم کشور ما که یک میلیون نفر آنها زن و کودک هستند را به مواد مخدر معتاد کردند.

وی با اظهار اینکه روند درمان این افراد آغاز شده است، گفته بود دولت موقت طالبان به مبارزه با مواد مخدر متعهد است و به همین دلیل کشت خشخاش در سراسر افغانستان ممنوع شده است.

«هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان ۱۴ فروردین ضمن صدور فرمان ممنوعیت کشت خشخاش اعلام کرده بود که استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و تولید هرگونه مواد نشئه‌آور نیز در سراسر افغانستان ممنوع است.

بر اساس آمارهای دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان، میزان زمین‌های زیر کشت خشخاش در سال ۲۰۰۱ در افغانستان حدود ۸ هزار هکتار بود اما پس از حمله آمریکا به افغانستان سیر صعودی تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها متوقف نشد، بلکه سرعت شگفت انگیزی گرفت و در سال ۲۰۱۷ زمین‌های زیر کشت خشخاش به ۲۲۴ هزار هکتار افزایش یافت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان