شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » عضو جبهه پنجشیر: انحصار و فساد نداریم

پس از استعفای صبغت‌‎الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر در انتقاد از انحصارطلبی در این گروه، یک منبع دیگر نیز اظهارداشت انحصار قدرت توسط خانواده احمد مسعود از یک طرف و فساد از سوی دیگر، مدت‌هاست که جبهه مقاومت را با خطر فروپاشی روبه‌رو کرده است.

این منبع نزدیک به جبهه پنجشیر که خواست نامش فاش نشود به بی‌بی‌‎سی گفت دو حلقه قدرت در جبهه تصمیم‌گیری‌های اصلی را انجام می‌دهند. به گفته او حلقه کوچکتر فقط خانواده احمد مسعود از جمله عمو‌ و دایی‌های او هستند که درباره مسائل مهم مالی حرف اول و آخر را می‌زنند و حلقه بزرگ‌تر که عمدتاً پنجشیری‌ها هستند، درباره مسائل نظامی و دیگر موضوعات مهم تصمیم می‌گیرند.

این منبع از احمد مسعود، امرالله صالح، بسم‌الله محمدی، عتیق‌الله بریالی، صالح محمد ریگستانی، حسین سعید و تاج محمد جاهد به عنوان اعضای کلیدی این جبهه نام می‌برد. این منبع می‌گوید اعضایی که متعلق به ولایت پنجشیر نیستند، مثل «قدم شاه شهیم» در بیشتر موارد در تصمیم‌گیری ها نقش ندارند و از حلقه اصلی دور نگهداشته می‌شوند.

با این حال، علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت این اتهامات را بی‌اساس خوانده و تأکید دارد انحصار و فساد در این گروه وجود ندارد.

نظری دراین‌باره گفت: جبهه در انحصار هیچ خانواده یا ولایت خاصی قرار ندارد. به غیر از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی که زادگاهش تخار است و خانواده‌اش متعلق به پنجشیر می‌باشد، هیچ یک از مسئولین کمیته‌ها و بخش‌های جبهه مقاومت ملی از پنجشیر نیستند و از اقوام و مذاهب گوناگون هستند.

گفتنی است که یک روز بعد از استعفای صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر، عبدالحفیظ منصور از اعضای شناخته‌شده دیگر این گروه در توئیتی نوشت به زودی تغییرات اساسی در این جبهه اعلام خواهد شد.

در همین حال، یک منبع افغان می‌گوید جبهه پنجشیر هیچ نیروی فعال جنگی در داخل افغانستان ندارد. منبع می‌گوید در حال حاضر جبهه مقاومت هیچ نیروی فعال جنگی در داخل افغانستان ندارد. به گفته او دو یا سه گروه از نظامیان این جبهه که در اندراب فعال بودند به «جبهه آزادی» پیوسته‌اند.

جبهه آزادی از دیگر تشکل‌های مخالف طالبان است که در مناطق مختلف افغانستان حملاتی را علیه طالبان سازماندهی کرده است.

نظری اما در پاسخ به این موضوع می‌گوید نیروهای آنها در زمستان فعالیت نظامی را متوقف می‌کنند تا برای عملیات بهاری و تابستانی آماده شوند.

اتهامات انحصارگرایی و فساد در جبهه پنجشیر پیش از این هم از سوی عطامحمد نور، والی پیشین بلخ و از رهبران حزب جمعیت اسلامی مطرح شده بود. نور بارها از جبهه مقاومت به تندی انتقاد کرده و توانایی نظامی آن را زیر سئوال برده است. او گفته بود که جنگ جبهه بیشتر جنگ فیسبوکی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان