شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آلمان ۲۳۴ میلیون یورو به افغانستان کمک مالی می‌کند

مسوولان وزارت مالیه کشور می‌گویند که دولت آلمان تعهد سپرده که بالغ بر ۲۳۴میلیون یورو در سال جاری میلادی به افغانستان کمک کند.

ناهید سرابی معین پالیسی وزارت مالیه در یک نشست مشترک خبری در کابل، نتایج مذاکرات روز گذشته نمایندگان دولت افغانستان و آلمان را با رسانه‌ها شریک کرد.

خانم سرابی گفت که در نشست روز گذشته که به منظور بررسی تعهدات دو جانبه دولت افغانستان و آلمان در بخش‌های انکشافی افغانستان دایر شده بود، دولت آلمان به همکاری دوامدار با حکومت افغانستان در بخش‌های مختلف متعهد شده است.

وی گفت که براساس یک تفاهمنامه‌ای که در نشست روز گذشته میان همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه کشور و هیننگ پلیت رئیس بخش اقتصادی و همکاری‌های انکشافی آلمان به امضا رسیده، آلمان به پرداخت ۲۳۴ میلیون یورو، معادل ۲۰ میلیارد افغانی در سال ۲۰۱۸ میلادی برای مصرف روی اولویت‌های دولت افغانستان متعهد شده است.

به گفته خانم سرابی ۶۲ میلیون یورو از این بسته کمکی تازه آلمان از مجرای صندوق وجهی انکشاف افغانستان یا بودجه ملی به مصرف رسیده و مابقی از طریق دونرها به شکل مستقیم روی اولویت‌های انکشافی دولت به مصرف خواهد رسید.

معین پالیسی وزارت مالیه، بخش‌های صحت، آموزش، بهبود وضعیت زنان، ایجاد جای کار و انکشاف زراعت و زیر بنای اقتصادی محلی را از اولویت‌هایی خواند که بسته کمکی یاد شده کشور آلمان در آن‌ها به مصرف خواهد رسید.

در همین حال پیتر پروکل سفیر آلمان در کابل، کشورش را به همکاری دوامدار در بخش حکومت داری و انکشاف اقتصادی با دولت افغانستان متعهد خواند.

آقای پروکل گفت که کشورش بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ متعهد شده تا بالغ بر ۱٫۷ میلیارد یورو را به منظور انکشاف اقتصادی، آموزش و دولت داری به افغانستان کمک کند مالی کند.

وی هزینه‌های حمایتی آلمان به دولت افغانستان را دو بخش دانسته گفت که یک بخش این کمک ها از مجرای وزارت خارجه این کشور و بخش دیگر ازمجرای وزارت اقتصاد و همکاری های انکشافی آلمان به دولت افغانستان پرداخت می‌شود.

گفتنی است که دولت آلمان یکی از همکاران استراتیژیک دولت افغانستان در جریان یک و نیم دهه گذشته بوده است، این کشور در کنار توجه روی تمویل و تجهیز نیروهای نظامی افغانستان از مجرای، ناتو و حمایت قاطع، در بخش‌های صحت، آموزش و انکشاف اقتصادی نیز همه ساله با دولت افغانستان تعهدات مالی دارد.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان