شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا به شکست در افغانستان اعتراف کند

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان، گفت: تا زمانی که ریشه و منشاء ترویج تروریسم و افراط گرایی و منابع تامین مالی آن‌ها از بین نرود ما بر این ۲ در افغانستان پیروز نخواهیم شد.

حمایت روسیه برای افغانستان خوش یمن بود

وی گفت: دخالت آمریکا، جامعه بین المللی و حمایت روسیه در سال ۲۰۰۱ کلا برای افغانستان خوش یمن بود. چون به کمک این دخالت، ما از تهاجم «موذیانه» یک کشور همسایه (پاکستان) آزاد شدیم. اما سال‌های بعد که ما آن را «سالهای جنگ با تروریسم» می‌نامیم خوب نبود. چون این جنگ نه خوب و نه در جای خوبی انجام گرفت.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: متاسفانه خود مردم افغانستان قربانی این جنگ شدند و این گونه بود که اوضاع برای افغانستان به طور کلی خیلی بد پیش رفت. نتیجه آنکه اکنون هیچ چیزی در افغانستان درست نیست و ناامنی در بالا‌ترین حد خود قرار دارد.

دخالت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است

کرزی در پاسخ به این پرسش که چرا افغانستان برای بقای خود همچنان باید نیازمند آمریکا باشد، گفت: امنیت در افغانستان بسیار شکننده است، طالبان مناطقی دیگری را در کشور به کنترل خود درآورده‌اند، دخالت‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است، ماموریت برقراری صلح و امنیت در افغانستان به طور کلی با شکست مواجه شده است.

وی افزود: بنابراین جای آن دارد که آمریکا اکنون اذعان کند که اوضاع از نظر امنیتی در افغانستان با شکست مواجه شده است و از همسایگان افغانستان به ویژه ایران، هند، روسیه و چین برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان و ریشه کن کردن افراط گرایی کمک بگیرد. آمریکا باید اکنون آرام گیرد و اشتباهات گذشته خود را بپذیرد و مسیر جدیدی را در پیش گیرد.

تامین تجهیزات و تسلیحات نظامی کافی نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان و کمک به ارتش این کشور برای تامین امنیت آن گفت: تامین تجهیزات و تسلیحات نظامی کافی نیست. ما نیروی هوایی نداریم. رادار نداریم.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: ما هیچی از آنچه که قبل از حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق داشتیم اکنون نداریم. هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی بود تجهیزات و تسلیحات نظامی کافی در اختیار نیروهای افغانستان قرار می‌داد.

کرزی افزود: اما اکنون اوضاع خراب است. بنابراین آنچه ما می‌خواهیم تغییر روش، تاکتیک و راهبرد است تا مبارزه با افراط‌گرایی شکل کارآمدتری به خود گیرد.

آمریکایی‌ها به سرمنشا تروریست‌ها حمله کند

رئیس جمهور پیشین افغانستان اضافه کرد: سرمنشاء مشکلات افغانستان در این کشور نیست بلکه در خارج از آن است. آمریکا اکنون سال‌هاست که این مسئله و واقعیت را با وجود درخواست‌های مکرر ما نادیده می‌گیرد.

کرزی در گفت‌وگو با راشاتودی اظهار داشت: آمریکایی‌ها اگر واقعا قصد مبارزه با تروریسم داشته باشند باید به سرمنشا آن‌ها و و جاهایی که تروریست‌ها آموزش می‌بینند حمله کند.

آمریکا منابع تامین مالی تروریست‌ها را خشک کند

وی افزود: آمریکا باید منابع تامین مالی تروریست‌ها را خشک کند. آمریکا برای دو طرف کارکرده است. یعنی از کسانی که از افراط گرایی حمایت می‌کنند نیز حمایت کرده است. ما بیشتر از سیاست‌های پاکستان رنج می‌بریم، اما آمریکا از این کشور حمایت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از حامد کرزی نوشت: تا زمانی که ریشه و سرمنشاء ترویج تروریسم، افراط‌گرایی و منابع تامین مالی آن‌ها از بین نرود، ما در افغانستان پیروز نخواهیم شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان