شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فرستادگان طالبان به پاکستان می‌روند تا در مورد مذاکرات صلح گفت‌وگو کنند

اعضای ارشد کمیته‌ی سیاسی طالبان که در قطر مستقر است، برای رایزنی با مقامات امنیتی به پاکستان سفر کرده‌اند تا در مورد مذاکرات احتمالی صلح با دولت افغانستان با آن‌ها گفت‌وگو کنند. این پیشرفت پس از آن صورت می‌گیرد که موضوع دو دور گفت‌وگوی سری میان مقامات طالبان، رییس امنیت ملی افغانستان و یک دیپلمات ارشد امریکایی در شهر دوحه، افشا شد. با وجود رابطه‌ی طولانی مدت پاکستان با این جنبش اسلام‌گرا، این کشور از ورود به دیدارهای اخیر منع شده بود.
دو منبع طالبان به روزنامه‌ی گاردین گفتند که سه نفر از دیپلمات‌های طالبان روز چهارشنبه دوحه را به منظور گفت‌وگو با مقامات پاکستان ترک کردند. یکی از مقامام‌های ارشد طالبان به گاردین گفت: «در این دیدار نمایندگان طالبان افغان روی موضوعات مختلف از جمله مذاکرات صلح بحث خواهند کرد و تازه‌ترین اطلاعات را با پاکستان شریک می‌کنند.» اعضای این هیأت را مولوی شهاب‌الدین دلاور سفیر پیشین طالبان در پاکستان، ملا جان محمد مدنی، وزیر امور خارجه رژیم طالبان در دهه ۱۹۹۰ و ملا عبدالسلام، معاون وزارت معارف دوران طالبان تشکیل می‌دهند.
به گفته‌ی یک مقام طالبان گفت‌وگوهای انجام شده با پاکستان در مورد تماس‌ها با مقامات افغان و امریکایی که در ماه‌های اخیر انجام شد، سازنده بوده است. او گفت: «طالبان و امریکایی‌ها در چندین دور مذاکرات در قطر شرکت کرده‌اند. آن‌ها در این مسیر پر پیچ وخم پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند. ما امیدواریم به خواست خدا، ادامه‌ی مذاکرات به پیشرفت بیانجامد.»
پاکستان سال گذشته موفق شد روندی را ایجاد کند که در آن خود در نقش میزبان و میانجی در راستای پایان دادن به جنگ ۱۵ ساله در افغانستان ظاهر شد. اسلام‌آباد در جولای ۲۰۱۵ موفق شد که طالبان، دیپلمات‌های ایالات متحده و چین را دور یک میز بیاورد. اما پس از آن‌که دولت افغانستان تایید کرد که ملا عمر رهبر پیشین طالبان دوسال پیش مرده است و ملا اختر منصور بنام او طالبان را رهبری می‌کند، دور دوم مذاکرات که برنامه‌ریزی شده بود، هرگز انجام نشد.
پس از نزاع‌های شدید در سطح رهبری، منصور به‌صورت رسمی به رهبری طالبان رسید اما علاقه‌ی چندانی به مشارکت در روند صلح که با میانجی‌گری پاکستان ایجاد شده بود، نشان نداد. مرگ منصور که در ماه می‌ توسط پهپادهای امریکایی کشته شد، تردیدهای بیشتری را در مورد گفت‌وگوهای صلح ایجاد کرد.
اگرچه پاکستان در دوران به قدرت رسیدن طالبان در دهه‌ی ۹۰ و پس از سال ۲۰۰۱ که طالبان به‌عنوان نیروهای ضد ناتو در افغانستان دوباره ظاهر شدند، هم‌پیمان کلیدی طالبان بوده است؛ اما برخی از اعضای این جنبش از دخالت‌های تازه‌ی پاکستان در امور این گروه ناراضی اند.
یک مقام طالبان که با روزنامه گاردین صحبت می‌کرد گفت که ملا هیبت‌الله آخندزاده رهبر کنونی طالبان تلاش کرده است که به گفت‌وگو‌ها با کابل و ایالات متحده «سرعت ببخشد». او گفت: «پاکستان و دیگر همسایه‌ها به تدریج به هیأت خواهند پیوست. پاکستان همسایه‌ی مهم است و بدون تردید آن‌ها می‌خواهند [در گفت‌وگوهای صلح] نقش داشته باشند.» اما یک مقام غربی که از سفر نمایندگان طالبان به پاکستان آگاه بود گفت، بعید است که ملاقات نمایندگان طالبان با پاکستان مرتبط با گفت‌وگوهای تازه در دوحه باشد. به گفته‌ی این مقام غربی، پاکستان با این عمل تلاش می‌کند تا از «فشارهای زیاد امریکا و انزاوای بین‌المللی» فرار کند. او گفت: «آن‌ها [نمایندگان دفتر سیاسی طالبان] و یک گروه از [طالبان] کویته با پاکستانی‌ها در مورد روندی به رهبری پاکستان صحبت می‌کنند. این یک ابتکار جداگانه برای فرار از فشار امریکا و چین است.» به گفته‌ی این مقام غربی، برخی در درون طالبان با شیوه‌ی که به‌نظر می‌رسد احضار اعضای کمیته‌ی سیاسی طالبان به اسلام‌آباد باشد، اعتراض کرده بودند.
طالبان بین جناح‌های رقیب اعم از فرماندهان که در افغانستان مشغول نبرد اند و هم آن‌هایی که در پاکستان زندگی می‌کنند، تقسیم شده است. مشاجرات تند بر سر ادامه‌ یا عدم ادامه‌ی گفت‌وگوهای صلح و همچنان کنترل داشتن بر منابع و پول وجود دارد. او وضعیت موجود در میان این جنبش را «هرج و مرج عادی» توصیف کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این هفته به نقل از یک مقام طالبان گزارش داد، که رییس دفتر قطر در گفت‌وگویی که با دولت افغانستان انجام شد، شرکت نداشت. این امر بیان‌گر این است که «جنگ قدرت در میان این جنبش در مورد این‌که چه کسی دفتر قطر را اداره کند، ادامه دارد.»
یک مقام اطلاعاتی پاکستان از دادن نظر در مورد ادعاهای تازه خود داری کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان