شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آگاهان: حکمتیار یک مهره سوخته است؛ عدم تأثیر او بر صلح، ناشی از نقش کمرنگ‌اش در جنگ است

دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز جمعه (۹ سنبله) اعلام کرد که توافق با گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی “تاثیری قطعی” بر روند مذاکرات صلح با سایر گروه به شمول طالبان نداشته است.

 

در گزارش سیگار آمده است که شماری از مقامات افغانستان به شمول اشرف غنی؛ رئیس جمهور، ابراز امیدواری کرده بودند که توافق صلح با گلبدین حکمتیار، شرایط را برای توافق صلح با سایر گروه های مسلح در آن کشور مهیا کند.

 

اما سیگار به نقل از وزارت خارجۀ امریکا گزارش داده که توافق صلح با رهبر حزب اسلامی بر سایر گروه ها به شمول طالبان “تاثیر قاطعی” نداشته است.

 

در همین حال، وحید مژده؛ آگاه مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: زمانی که در مورد صلح یک شخص صحبت می شود، دیده شود که آن شخص چقدر در جنگ نقش داشته است. گروه تحت فرمان آقای حکمتیار در ناامنی های کشور، چه نقشی داشته است؟

 

آقای مژده افزود: حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در جنگ افغانستان نقش کمرنگی داشت و تعداد زیادی از اعضای این حزب قبل از آمدن حکمتیار به دولت افغانستان پیوسته بودند.

 

به همین دلیل، به باور وی، آمدن حکمتیار تاثیری بر روند صلح با سایر گروه ها نداشته است.

 

عزیز رفیعی؛ رئیس مجتمع جامعه مدنی نیز در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: مردم افغانستان قبل از به نتیجه رسیدن «سیگار» این را می دانستند که آقای حکمتیار به یک عنصر سوخته تبدیل شده است و هیچ نقشی نمی تواند در صلح و سیاست – به استثنای سیاست های قومی- بازی کند.

 

به باور این فعال مدنی، دلیل پیوستن گلبدین حکمتیار به سیاست و دولت افغانستان، بحث قومیت است.

 

 آقای رفیعی معتقد است که آجندای پیوستن حکمتیار به دولت افغانستان، بیشتر یک آجندای قومی است.

 

فیض الله صافی؛ سخنگوی حزب اسلامی اما در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: قبل از پیوستن حزب اسلامی به دولت افغانستان، هرج و مرج زیادی وجود داشت؛ اما با پیوستن آقای حکمتیار به پروسه صلح همه آنها کاسته شده است.

 

آقای صافی افزود: حزب اسلامی در عرصه جهاد، جنگ با روس ها و امریکا یک حزب مقتدر بوده است.

 

به گفته وی حزب اسلامی در پروسه صلح دولت افغانستان با طالبان تاثیرگذار بوده است.

 

به باور این عضو حزب اسلامی، پس از صلح حزب اسلامی با حکومت، طالبان نیز مذاکرات شان را با امریکایی ها در زمینه صلح آغاز کرده اند که در این مورد نقش حزب اسلامی ثابت می شود.

 

سخنگوی حزب اسلامی خاطرنشان ساخت: طالبان با الگوگیری از حزب اسلامی می خواهند در پروسه صلح با دولت افغانستان شرکت کنند.

 

آقای صافی گزارش سیگار مبنی بر اینکه حزب اسلامی در روند صلح با سایر گروه های مخالف به خصوص طالبان تاثیر نداشته را رد کرد و گفت که این گفته های سیگار درست نیست و صلح حزب اسلامی بر روند صلح طالبان با حکومت تأثیر دارد.

 

خبرنگار آوا تلاش کرد نظر شورای عالی صلح را نیز در این زمینه جویا شود؛ اما علیرغم تماس ها مکرر، مقام های این شورا حاضر به پاسخگویی نشدند.

 

شنبه ۱۰ سنبله ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان