شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تمبور نواز برجسته افغانستان درگذشت

«غلام بهاءالدین گلبهاری» تمبور نواز برجسته افغانستان در شهر مزار شریف درگذشت.

غلام بهاءالدین گلبهاری یکی از بهترین تمبور نوازان افغانستان محسوب می‌شود که از چند دهه قبل تاکنون در شهر مزار شریف زندگی می‌کرده است.

مومن خان بیلتون که خود از هنرمندان مشهور افغانستان بود از غلام بهاالدین گلبهاری به عنوان بهترین تمبور نواز افغانستان یاد کرده است.

غلام بهاءالدین؛ تنبور نواز در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در گلبهار ولایت کاپیسا به دنیا آمد و از همان دوران کودکی به موسیقی روی آورد و آن‌گونه که عنایت‌الله شهرانی در کتاب ساز و آواز در افغانستان آورده است وی در ابتدا آواز خوانی می‌کرد و بعدها به تمبور و دمبوره روی آورد.

در برخی از منابع هم آمده است که وی از دوران کودکی تمبور می‌نواخت و بیش از ۱۰ سال نداشت که در برخی محافل همراه با دیگر هنرمندان موسیقی هنرنمایی می‌کرد.

بهاءالدین سال‌های زیادی را در زادگاهش نزد «استاد محمد الله» زانوی شاگردی بر زمین زد و تمبور نوازی را از وی آموخت و سپس راهی کابل شد و در کوچه خرابات همراه با دیگر هنرمندان زندگی می‌کرد و خیلی زود به شهرت فراوانی دست پیدا کرد.

وی سال‌ها در رادیو افغانستان در کنار هنرمندان برجسته موسیقی این کشور همنوازی می‌کرد و صدای ساز وی در کنار آواز بسیاری از هنرمندان برجسته افغانستان شنیده می‌شد.

وی در کشورهای مختلف برای اجرای تمبور نوازی سفر کرد که استقبال بسیار فراوانی از اجراهای وی در خارج از افغانستان صورت گرفته است.

غلام بهاءالدین گلبهاری شاگردان زیادی را نیز در طول عمر هنری خود پرورش داد که «رسول تمبور نواز» از مشهور ترین آنهاست.

به گزارش فارس، برخی از سایت‌های خبری سن این هنرمند را ۸۹ سال ذکر کرده‌اند ولی آن‌گونه که عنایت‌الله شهرانی در کتاب ساز و آواز در افغانستان آورده است وی ۷۴ سال بیشتر نداشته است.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان