شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » احمد‌ولی مسعود: جامعه جهانی شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تضمین کند

احمد‌ولی مسعود رییس جریان وفاق ملی، تقلب احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری کشور را غیر قابل قبول دانسته می‌گوید که جامعه جهانی باید از اراده واقعی مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان حمایت کند.

آقای مسعود امروز پنج‌شنبه (۲۹ قوس) طی مراسمی در کابل همزمان با اعلام نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری، تقلب احتمالی در انتخابات را غیر قابل قبول خواند.

آقای مسعود گفت که در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که براساس زمان‌بندی کمیسیون انتخابات قرار است در۳۱ حمل سال پیشرو دایر شود، تقلب پذیرفتنی نبود و این روند باید به گونه شفاف برگزار شود.

وی از جامعه جهانی خواست که شفافیت را در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تضمین نموده از اراده واقعی مردم در تعیین زعامت شان ازمجرای انتخابات حمایت کند.

آقای مسعود، برگزاری همراه با تقلب انتخابات را زمینه ساز آن خواند که اوضاع کشور شکنندگی بیشتر یافته و بحران‌های جاری تشدید خواهد شد.

وی با اشاره به روند صلح، یک توافق صوری موسوم به صلح را پاسخگوی شکست بن‌بست کنونی ندانسته گفت که ارزش‌ها و دستاوردهای مردم در روند به نام صلح باید خطوط قرمز بوده باشد و امنیتی روانی به مردم برگردانده شود.

آقای مسعود با اشاره به نشست ابوظبی، از احتمال چشم پوشی بر ارزش‌ها و دستاوردهای هفده ساله مردم افغانستان از جمله، آزادی بیان، انتخابات، حقوق شهروندی و حقوق زنان در روند صلح ابراز نگرانی کرده تصریح نمود که در چوکات یک توافق صوری که دستاوردهای یاد شده به خطر بیافتد صلح تامین نخواهد شد.

وی، حکومت را نیز در امر آوردن صلح ناکام خوانده اظهار داشت که رییس جمهور در نشست بین‌المللی جینوا پنج سال برای آوردن صلح زمان مطالبه کرده این  در حالی است که وی در همراهی رییس اجرایی در جریان پنج سال گذشته یک گام هم به صلح نزدیک نشده است.

رییس جریان وفاق ملی، نهاد حکومت را از نمایندگی اقشار مختلف مردم افغانستان شامل، زنان، جامعه مدنی، روشنفکران و به گفته وی جبهه مقاومت در روند صلح ناتوان دانسته تصریح نمود که حکومت از هیچ یکی از اقشار یاد نمایندگی نمی‌تواند، به این دلیل در آوردن صلح ناکام خواهد بود.

وی برقراری صلح را ناشی از ایجاد یک حکومت ملی و با قاعده دانست که از تمام گروه‌های قومی متشکل باشد، به بحران‌های ملی نقطه پایان گذاشته و فساد را کاهش دهد.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان