شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اداره عالی تفتیش، باید استقلال و بی طرفی خود را در اجرائات اداری حفظ کند

معاون رییس جمهور می‏ گوید که اداره عالی تفتیش مکلف است مطابق قانون، حساب قطعیه سال قبل دولت را که توسط وزارت مالیه ترتیب می گردد، در خلال مدت شش ماه اول سال بعدی تفتیش نماید و گزارش آن را به رئیس جمهور و شورای ملی تقدیم نماید.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز (یکشنبه) در سمیناری تحت عنوان “ترتیب و بازرسی حساب قطعیه دولت؛ چالش‌ها و راهکارها” که در اداره عالی تفتیش برگزار شده بود تنظیم امور مالی را یکی از مسایل مهم حکومت داری خوب در دنیای امروز عنوان و تأکید کرد که اموال دولتی بخشی اصلی ثروت ملی است که رفاه و آسایش مردم، ریشه در بودجه ملی و چگونگی تنظیم و توزیع اموال دولتی دارد.

آقای دانش، چگونگی نظارت و کنترل در مورد مصارف بودجه و نحوه عملکرد مالی ادارات را زمینه ساز انکشاف متوازن و اعتماد ملی خواند و افزود که معیارها و مکانیزم نظارت بر توزیع سرمایه ملی، تعیین و مصرف بودجه در قوانین نافذه افغانستان به درستی تبیین شده است.

وی مکانیزم نظارت بر عملکرد مالی و بودجه ملی را در سه شیوه خاص تدارکات، نظارت پارلمانی و کنترل و تفتیش از جانب اداره عالی تفتیش را یک مکانیزم موفق و معیاری خواند و افزود که حکومت وحدت ملی با استفاده از این شیوه نظارتی توانسته است در تطبیق بودجه و تطبیق قانون دست آوردهای مثبت را کسب نماید.

معاون رییس جمهور قانون تدارکات و کمیسیون تدارکات ملی را نخستین گام موفق در نظارت و چگونگی مصرف بودجه انکشافی و عملکرد مالی دولت عنوان کرد و تأکید داشت که حکومت وحدت ملی در کمیسیون تدارکات ملی توانسته است با نظارت دقیق بر قراردادها منافع ملی افغانستان را تأمین و با تطبیق قانون با فساد اداری مبارزه جدی نماید.

وی علاوه کرد که کمیسیون ملی تدارکات تحت ریاست رئیس جمهور تأسیس شده که میزان نظارت و کنترل قراردادها را در سطح بسیار شفاف و دقیق بالا برده و راه سوء استفاده ها را بسته است و در اثر این نظارت ها تا کنون در کنار تأیید و تصویب صدها قرارداد مهم، ده ها قرارداد هم فسخ شده و یا تحت نظارت دقیق قرار گرفته و تعداد زیادی هم که در طول سال ها متوقف بودند، از نو فعال شدند.

این مقام حکومتی همچنین نظارت مالی پارلمان را یک مکانیزم قانونی و مؤثر خواند و تأکید کرد که پارلمان افغانستان با صلاحیت قانونی اش در تصویب و تطبیق بودجه و نیز بررسی حساب قطعیه، می تواند نقش به سزایی را در تأمین شفافیت و نظارت از عملکرد مالی دولت ایفا نماید.

دانش، نظارت و تفتیش مالی از جانب اداره عالی تفتیش را در سال های اخیر بسیار مثبت و ارزنده عنوان کرد و کسب امتیاز عالی این اداره را از جانب سازمان شفافیت بین المللی، به دولت افغانستان و مسؤلین اداره عالی تفتیش تبریک گفت.

معاون جمهور تأکید کرد که اداره عالی تفتیش، استقلال و بی طرفی خودش را در اجرائات اداری باید حفظ کند و در مورد تطبیق قانون و جلوگیری از فساد در اموال عمومی با جرأت تمام مسؤلیت خویش را ایفا نماید.

وی اظهارداشت که همه ادارات مکلف است که به گزارش ها و سفارش های اداره عالی تفتیش دقت کنند و اداره عالی تفتیش با همکاری وزارت عدلیه باید ضمانت اجرایی قانونی گزارش ها و سفارش های اداره عالی تفتیش را بررسی نمایند.

دانش در اخیر سخنان خود گفت که هدف اصلی از تفتیش حساب قطعیه، کنترل دو رکن عمده امور مالی دولت یعنی عواید و مصارف است که با تفتیش حساب قطعیه سرنوشت این دو رکن عمده امور مالی روشن می گردد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان