شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ادامۀ رایزنی‌های جریان‌های سیاسی در بارۀ انتخابات ریاست‌جمهوری

رایزنی‌ها برای معرفی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در سه محور کلان میان احزاب و جریان‌های سیاسی ادامه دارند. آنان می‌گویند که برای معرفی چهره‌های اثرگذار و کارا می‌کوشند تا به گفتۀ خودشان کشور را از بحران بیرون بکشند.

با نزدیک شدن به روند آغاز ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، رایزنی‌ها در سه محور شورای حراست و ثبات، ایتلاف بزرگ ملی و حزب اسلامی حکمتیار ادامه دارند.

نماینده‌گان این احزاب، می‌گویند که تاکنون رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، محمد عمر داوودزی و رحمت الله نبیل برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده‌گی گرفته اند، اما در بارۀ این‌که از کدام یکی از این نامزدان پشتیبانی کنند و یا کس دیگری را معرفی کنند، رایزنی‌ها ادامه دارند.

این احزاب و جریان‌های سیاسی می‌افزایند که در حال رایزنی‌ها با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، رییس جمهور غنی، رییس اجراییه و سیاست گران دیگر کشور استند و هفتۀ آینده تصمیم نهایی شان را در بارۀ نامزدان اعلام خواهند کرد.

محمد عمر داوود زی، عضو شورای حراست و ثبات در این باره گفت: «با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین هم داخل مذاکر استند. بعضی از محورها با رییس جمهور فعلی هم در مشوره استند با رییس اجرایی هم مشوره دارند و این مشوره‌ها مفید اند و این نشان می‌دهند که دموکراسی آهسته آهسته پخته می‎شود.»

این احزا ب و جریان‌های سیاسی بر تغییر نظام انتخاباتی و فراهم‌سازی زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف ریاست‌جمهوری تأکید می‌ورزند و می‌گویند که تا چند روز دیگر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری معرفی خواهند شد.

همایون جریر، عضو شورای رهبری حزب اسلامی حکمتیار بیان داشت: «حزب اسلامی افغانستان و هم چنان احزاب دیگر آماده‌گی گرفته اند برای ساختن تیم‌های انتخاباتی ما ترجیح می‌دهیم که تمامی احزاب موثر در یک تیم انتخاباتی جمع شوند و کاندیدای واحد داشته باشند اگر مقدور نبود امکان دارد یکی یا دو تیم انتخاباتی تشکیل شود.»

عبدالله قرلق، نمایندۀ جنبش ملی افغانستان به رهبری معاون نخست رییس جمهور، می‌گوید که تا کنون در بارۀ این که آیا در این انتخابات از رییس جمهور غنی پشتیبانی خواهند کرد یا نه تصمیم گرفته نشده است: «رهبری حزب جنبش تا کنون تصمیم نگرفته اند به این که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم با جناب اشرف غنی با حکومت فعلی کنار بیایند یا خارج از حکومت فعلی.»

این احزاب و جریان‌های سیاسی، کمیسیون مستقل انتخابات را در مدیریت انتخابات ریاست جمهوری ناتوان می‌دانند و می‌گویند که اگر این کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری را نیز مانند انتخابات مجلس نماینده‌گان مدیریت کند، کشور به بحران خواهد رفت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان