شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » صدها مغازه در آتش‌سوزی مهیب کابل سوختند

پلیس کابل گفته است که یک فروشگاه بزرگ در مرکز شهر آتش گرفته و گسترش یافته است. به گفته مقام‌های امنیتی آتش‌سوزی در جاده نادر پشتون، ناحیه دوم شهر به مدت ۱۲ ساعت (۶ شام تا ۶ صبح) ادامه داشت.

آذرخش حافظی، مسوول روابط خارجی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این آتش‌سوزی ده‌ها میلیون دلار به صاحبان مغازه‌ها ضرر رسانده است.

پلیس کابل گفته که آتش‌سوزی مهار شده است.

مالکان مغازه‌ها می‌گویند پنج فروشگاه با ده‌ها مغازه در این آتش‌سوزی حریق شده است. فروشگاه خیرخواه، اتفاق، زرنگار، کابل و صدیق عمر از جمله‌ای این مارکت‌هاست.

آقای حافظی هم می‌گوید که آتش‌سوزی در خیرخواه مارکت آغاز شده و با گسترش آن، حدود سیصد مغازه در آتش سوخته‌اند.

این فروشگاه و مغازه‌های اطراف آن محل عمده‌فروشی عمده هستند و انباری شماری زیادی از مغازه‌ها هم در همین محل قرار دارد. گفته می‌شود که بخش عمده نیاز‌ مغازه داران در ولایات مجاور کابل هم از همین فروشگاه‌ها تامین می‌شود.

در این فروشگاه‌ لوازم برقی، کامپیوتر، یخچال، ماشین لباس‌شویی، کولر و وسایل خانگی به فروش می‌رسد.

بیشتر این فروشگاه‌ها قدمت چندین ساله دارند و تدابیر ایمنی به خصوص برای جلوگیری از آتش‌سوزی در آن‌ها صورت نگرفته است.

آقای حافظی هم می‌گوید: ” اطفاییه به موقع به محل نرسید. راه درست برای رسیدن اطفاعیه به محل وجود ندارد تا آتش‌سوزی فوری مهار شود. آگر این فروشگاه‌ مسیرهای مناسبی می‌داشت آتش سوزی ساعت ها دوام نمی‌کرد.”

پلیس گفته ماموران در محل رویداد مستقر شده‌اند تا از دستبرد احتمالی به اموال مردم جلوگیری شود.

فروشگاه بزرگی که آتش‌ گرفته در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری، وزارت مالیه، محل سابق وزارت عدلیه و افغانستان بانک قرار دارد. این محل از مزدحم‌ترین مناطق شهر کابل است.

گفته شده است که هنگام بروز آتش‌سوزی، بسیاری مغازه‌داران محل را ترک کرده بودند و به کسی آسیبی نرسیده است. علت آتش‌سوزی هنوز روشن نیست.

آتش‌ گرفتن مغازه‌ها به دلیل تدابیر ضعیف ایمنی و بی احتیاطی مغازه‌داران یک امر معمول در افغانستان است و هر سال خسارات هنگفتی را به بار می‌آورد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان