شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان قلب تپنده جایزه کتاب جلال لقب گرفت

نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد ایران، «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان و با حضور گسترده نویسندگان ایران و افغانستان در تالار وحدت برگزار شد.

با افزودن بخش افغانستان به این جایزه بزرگ ادبی، در ابتدای در ورودی تالار وحدت پرچم کشور افغانستان به اهتزار در آمده بود و نویسندگان و داستان نویسان ایرانی و افغانستانی مشغول گرفتن عکس یادگاری بودند.

حضور چهره‌های بزرگ ادبیات داستان ایران و افغانستان

در این مراسم چهره‌های بزرگ ادبیات داستانی، نویسندگان و شعرای ایران و افغانستان از جمله «محمد محقق»، « محمد اعظم رهنورد زریاب»، «فیروز جلالی زنوزی»، «محمد سرور مولایی»، «حسین فتاحی»، «ابوطالب مظفری» و «رضا امیر خوانی» حضور داشتند.

«منیژه آرمین» دبیر علمی نهمین جایزه ادبی جلال ضمن خوش‌آمدگویی به نویسندگان افزودن بخش افغانستان به جایزه کتاب جلال و حضور میهمانان کشور افغانستان را باعث مباهات  در این مراسم دانست.

کشور افغانستان پاره‌ای از جهان اسلام است

«سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد ایران ضمن خرسندی از افزودن بخش افغانستان به جایزه کتاب جلال گفت: افغانستان پاره‌ای از جهان اسلام است و امیدوارم این جایزه سرآغازی برای پیوند ملت‌های فارسی زبان و بین‌المللی شدن جشنواره جلال شود.

«مهدی قزلی» دبیر اجرایی نهمین جایزه کتاب جلال با معرفی میهمانان و دعوت از سفیر افغانستان در ایران جهت رونمایی از «جایزه جهانی فارسی» دعوت کرد.

تجلیل از «محمد اکرم عثمان» نویسنده افغانستانی

تجلیل از «محمد اکرم عثمان» نویسنده افغانستانی و خالق کتاب «کوچه ما» از بخش‌های دیگر جایزه جلال بود که با در گذشت این نویسنده بزرگ افغانستان این فرصت فراهم نشد.

«محمد کاظم کاظمی» ویراستار کتاب کوچه ما اثر عثمان اکرم به نمایندگی از خانواده مرحوم «محمد اکرم عثمان» که در سوئد هستند، جایزه کتاب جلال و لوح تقدیر را دریافت کرد.

رمان «کوچه ما» نیم قرن زندگی مردم افغانستان

کاظمی با اشاره به موضوع رمان کوچه ما خاطرنشان کرد:  این رمان تاریخی است که به نیم قرن زندگی مردم افغانستان می‌پردازد و رمان خوبی برای شناخت افغانستان است.

پس از رونمایی از «جایزه جهانی فارسی» و تجلیل از محمد اکرم عثمان به عنوان خادم زبان فارسی نامزدهای بخش افغانستان در کلیپی معرفی شدند.

در بخش رمان: کتاب‌های «چارگِردِ قلا گشتم»، نوشته محمداعظم رهنورد زریاب، «سینماگر شهر نقره»، نوشته آصف سلطان‌زاده، «گرگ‌های دَوَندَر» نوشته احمد ضیاء سیامک هروی، «ریسمان شنی»، نوشته خسرو مانی و «ناشاد (سیاسر)»، نوشته محمدحسین محمدی، نامزد دریافت جایزه بهترین رمان افغانستان بودند

در بخش  داستان کوتاه: کتاب‌های «به وقت بخارا»، نوشته وسیمه بادغیسی، «بادیگارد»، نوشته حبیب صادقی، «خروسان باغ بابر»، نوشته حسین فخری و «کابل جای آدم نیست»، نوشته سیدعلی موسوی را نامزد دریافت جایزه داستان کوتاه بخش ویژه افغانستان معرفی کرده‌اند.

اما «ابراهیم زاهدی مطلق»، «شهریار عباسی» و «مجید قیصری»، سه داور این بخش بوده‌اند که بخش افغانستان را داوری کردند.

مردی از افغانستان که با عصا به روی سن آمد

اما مجری برنامه پیش از دعوت از نامزدان با بیان اینکه نمی‌توان از افغانستان صحبت کرد و از یک نفر نام به میان نیاورد از «محمد حسین جعفریان» روزنامه نگار و نویسنده ایرانی دعوت کرد تا به روی سن بیاید.

جعفریان که با عصا به روی سن آمد مورد تشویق و استقبال حاضرین در جمع شد.

وی با بیان اینکه از ۱۶ سالگی در افغانستان حضور داشت است و عصایش یادگار مجروحیتش در کابل است از افزودن بخش افغانستان به جایزه کتاب جلال ابراز خوشحالی کرد.

«خروسان باغ بابر» و «کابل جای آدم نیست» برگزیده داستان

جعفریان سپس به معرفی برگزیدگان بخش داستان کوتاه جایزه کتاب جلال پرداخت و «حسین فخری» نویسنده خروسان باغ بابر و  «سید علی موسوی» نویسنده «کابل جای آدم نیست» برنده لوح تقدیر، نشان جلال و ۱۰ سکه شدند.

اما این نویسندگان در ۶۰ ثانیه به توصیف جایزه کتاب جلال پرداختند.

موسوی روز برگزاری جایزه کتاب جلال را روز به یادماندنی توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که این حرکت با ارزش فرهنگی تداوم یابد.

فخری نیز ضمن ابراز خرسندی و تشکر از برگزار کنندگان جایزه ادبی جلال خواستار توجه به ادبیات و زبان فارسی شد.

«چاگرد قلا گشتم» و «گرگ‌های دوندر» برگزیده بخش رمان

اما در بخش رمان برتر افغانستان هیأت داوران ضمن معرفی نامزدهای این بخش «محمد اعظم رهنورد زریاب» نویسنده کتاب چاگرد قلا گشتم و «احمد ضیا سیامک هروی» نویسنده کتاب گرگ‌های دوندر به عنوان برگزیدگان این بخش جایزه کتاب جلال جوایزه خود شامل تقدیرنامه، نشان جلال و ۱۰ سکه طلا را در یافت کردند.

زریاب رهنورد با سخنرانی کوتاه و ۶۰ ثانیه ای از افزودن بخش افغانستان به جایزه کتاب جلال ابراز خرسندی کرد.

جایزه «احمدضیا سیامک هروی» نیز که نتوانسته بود خود را به جایزه کتاب جلال برساند به سفیر افغانستان اهدا شد تا به وی اهدا شود.

با معرفی برگزیدگان بخش افغانستان نوبت به معرفی نامزدهای کتاب‌های برتر ایران رسید.

افغانستان قلب تپنده جایزه کتاب جلال‌آل احمد

مجری برنامه جایزه کتاب جلال پیش از معرفی برگزیدگان افغانستان را قلب تپنده جایزه کتاب جلال معرفی کرد و از «محمد سرور مولایی» نویسنده افغانستان برای اعطای جایزه برتر به نویسندگان ایرانی جایزه کتاب جلال دعوت کرد.

نویسندگان ایرانی و برگزیده کتاب جلال از حضور داستان نویسان افغانستانی در جایزه کتاب جلال ابراز خوشحالی نمودند و افزودن این بخش به جایزه جلال را به فال نیک دانستند.

در مراسم پایانی نهمین جایزه جلال آل‌احمد که با حضور  سید «رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و «نصیر احمد نور» سفیر افغانستان در ایران برگزار شد از تمبر رسمی این جایزه که دربرگیرنده نشان آن است، رونمایی شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان