شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امرالله صالح: جرایم جنایی در کابل تقریباً صفر شده است

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که میزان جرایم جنایی در پایتخت به صفر نزدیک شده است.

امرالله صالح روز پنجشنبه ۲۹ اکتوبر (۸ عقرب) گفته است که ارزیابی جرایم جنایی در کابل نشان می‌دهد که سرقت موبایل، موتر، دزدی‌های مسلحانه، آزار و اذیت خیابانی، باجگیری و فروش علنی مواد مخدر که شهروندان را به ستوه آورده بود، تقریباً از بین رفته است.

او در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است: “چنانچه وعده نموده بودیم بسیاری از افراد مشکوک مورد بازپرس قرار گرفت و چه بسا که تعدادی از این مشکوک‌ها دست به لجاجت مسلحانه زده و دستگیر گردیدند”.

معاون اول رییس جمهور افغانستان گفته است که پس از صفرشدن جرایم جنایی در کابل، ارقام به گونۀ ناحیه به ناحیه و مقایسوی با رسانه‌ها و مردم شریک خواهد شد.

آقای صالح افزوده است که پس از مبارزه با جرایم جنایی در کابل، این روند به ولسوالی‌ها گسترش یافته است: “کار ما با ولسوالی‌ها آغاز گردید. امروز وضعیت پغمان و موسهی را تفصیلی شنیدیم. برنامه این است که تمام نقاط ملتهب شده پغمان و موسهی باید به همکاری مستقیم مردم درمان شوند”.

با افزایش جرایم جنایی در کابل و شکایات شهروندان در این زمینه، حدود دو هفته پیش ریاست جمهوری افغانستان، مسوولیت تامین امنیت شهر و محو جرایم جنایی را به امرالله صالح واگذار کرد.

خشونت علیه زنان

به گفتۀ صالح با وجود کاهش جرایم جنایی در کابل، هنوز هم خشونت علیه زنان به ویژه قتل زنان به عنوان یک “پدیدۀ زشت” در خانواده‌ها باقی مانده است.

امرالله صالح از قتل یک زن در ولسوالی پغمان به دست شوهرش به گونۀ مثال یاد کرده و گفته است: “یک تبعه افغانستان که ساکن در فرانسه است خاص به این خاطر کابل آمده بود که زنش را بکشد و بعد برود. او پس از قتل خانمش در پغمان دستگیر گردید. وسایل قتل را در چاه بدرفت انداخته بود. متاسفم به این نوع وجدان‌ها”.

این در حالی است که لوی سارنوالی افغانستان از آغاز سال مالی ۱۳۹۹ تا اکنون، سه‌هزار قضیه خشونت با زنان را در سراسر این کشور ثبت و رسیدگی کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان