شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امریکا: خروج از افغانستان و صلح با طالبان، آینده افغانها را شکل میدهد

دن کوتس، رئیس ادارۀ استخبارات ملی ایالات متحده، گفته است که تفاهم با طالبان و خروج سربازان امریکایی از افغانستان، برای آیندۀ این کشور سرنوشت ساز خواهد بود.

دن کوتس که دیروز (٢٩جنوری) در یک جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده به سؤالات سناتوران امریکایی پاسخ میداد، گفت “تلاش های فعلی بخاطر دسترسی به یک توافق با طالبان و تصمیم روی خروج احتمالی سربازان امریکایی از افغانستان، میتواند یک نقش کلیدی در شکل دادن مسیر چند سال آیندۀ این کشور داشته باشد”.

به گفتۀ این مقام امریکایی، در حالی حاضر توجۀ منطقه به نگرانی های احتمالی در قبال انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان، مذاکرات با طالبان و حملات اخیر این گروه معطوف میباشد.

در این جلسه، جینا هسپل، رئیس اداره استخبارات مرکزی امریکا یا سی.آی.ای، نیز گفت که اگر توافق صلح با طالبان صورت هم گیرد، “نظارت جدی از وضعیت” حیاتی است.

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ خاص ایالات متحده در امور صلح افغانستان، گفته است یکی از نکات عمده در مذاکرات صلح با طالبان اینست که این گروه اجازه ندهد که افغانستان به یک پایگاه برای گروه های تروریستی بین المللی مبدل شود.

به گفتۀ خانم هسپل، اگرچه در دوطرف مرز افغانستان – پاکستان “خسارت جدی بر گروه القاعده” وارد شده است، اما ادامۀ فشار بر سایر گروه های دهشت افگن در افغانستان و منطقه را مهم خواند.

خانم هسپل گفت “همه ما که دور این میز نشسته ایم بر این توافق داریم که ما باید فشار را بر گروه های تروریستی که در آنجا اند، ادامه دهیم”.

در جلسۀ دیروز، در کنار افغانستان، رؤسای ادارات استخباراتی ایالات متحده به تهدیدات جهانی که متوجه این کشور میباشند، نیز صحبت کردند.

دَن کوتس گفت که مواضع چین و روسیه در قبال امریکا به گونه بی سابقه نزدیک شده است و بیجینگ و مسکو تلاش دارند تا با مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا و همچنین نفوذ در نهاد های امریکایی، نفوذ خود را در جهان گسترش دهند.

این مقام ارشد استخباراتی امریکا همچنین افزود که تغییر سیاست های امریکا در قبال مسایل امنیتی و تجارتی سبب شده تا برخی متحدین امریکا از این کشور فاصله بگیرند.

مقام های ارشد ادارات استخباراتی امریکا در حالی چین و روسیه را بزرگترین تهدید برای واشنگتن توصیف کردند که رئیس جمهور دونالد ترمپ، کوریای شمالی، ایران و سوریه را بزرگترین تهدید برای منافع واشنگتن خوانده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان