شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انتخابات افغانستان؛ سازمان ملل: بدون درک دقیق از روند شمارش آرا اظهار نظر نکنید

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از افراد ذی‌نفع از جمله نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته که قبل از اظهار نظر، درک دقیقی از روند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان داشته باشند.

این نهاد همچنین از کمیسیون‌های انتخابات افغانستان نیز خواسته که به افرادی ذی‌نفع در انتخابات، این روند را به صورت درست توضیح دهند. یوناما تاکید کرده است:”همه افراد ذیدخل مسئولیت مشترک در اعتباردهی به انتخابات دارند.”.

یوناما افزوده که براساس یافته‌های این نهاد، کمیسیون‌های انتخابات افغانستان “اقدامات بی‌شمار ضد تقلب جهت تضمین شفافیت” را روی دست گرفته‌اند.

سازمان ملل از نقش فعال نهادهای ناظر، احزاب سیاسی، نامزدها و رای‌دهندگان در روند انتخابات استقبال کرده است.

یوناما از شهروندان افغان خواسته که در صورت مشاهده موارد مرتبط با تقلب آن را به کمیسیون شکایت‌های انتخابات گزارش دهند.

در بیانیه این نهاد آمده است:”در صورت وجود ادعاهای معتبر، ادارات مجری قانون باید فورا در مورد آن تحقیق نمایند و در صورت لزوم افراد مسئول را بازداشت و مورد پیگرد قانونی قرار دهند.”

در روزهای اخیر شماری از نامزدها از روند کار کمیسیون انتخابات انتقاد کردند. روز گذشته اسدالله سعادتی، معاون دوم عبدالله عبدالله، نامزد رقیب اصلی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هشدار داد که روند درج اطلاعات را در سیستم مرکزی متوقف کند.

کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است روند انتقال این اطلاعات را امروز با استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری آغاز خواهد کرد. قبل از این گفته شده بود که اطلاعات حدود ۵ هزار محل به سرور مرکزی منتقل شده ولی اکنون کمیسیون انتخابات می‌گوید که با راهکار جدید انتظار دارد تا ۲۴ ساعت آینده تمام اطلاعات به سرور مرکزی منتقل شود.

آقای سعادتی گفته بود که مطلع شده که کمیسیون آرایی را که دارای اطلاعات بیومتریک است، از آرایی که این اطلاعات را ندارد، تفکیک نمی‌دهد و بدون در نظرگیری این مورد، به روند وارد کردن آرا در بانک اطلاعاتی را آغاز کرده است. او این را “تلاش ناکام” خواند.

معاون دوم آقای عبدالله گفت ادامه این کار به معنی این است که خود کمیسیون در این “تقلب سیستماتیک” دست دارد.

پیش از این سفارت‌های بریتانیا و آمریکا نیز از روند کار کمیسیون‌های انتخابات افغانستان اعلام حمایت کرده و گفته بودند نباید در روند کار آنها دخالت شود.

اخیراً روند انتقال اطلاعات از دستگاه‌های بیومتریک نیز خبرساز شد. انتقال اطلاعات رای‌دهندگان شامل اثر انگشت، عکس چهره و عکس شناسنامه (تذکره) به صورت آنلاین از این دستگاه‌ها به سرور مرکزی کمیسیون انتخابات کُند و زمان گیر بود.

شرکت “درمولوگ” آلمانی که روند فنی انتخابات افغانستان را مدیریت می‌کند، کمیسیون انتخابات و نامزدها تصمیم گرفتند تا راهکاری جدیدی را برای انتقال این اطلاعات به دستگاه مرکزی کمیسیون انتخابات روی دست گیرند.

قرار است اطلاعات دستگاه‌های بیومتریک در حضور ناظران در کمیسیون انتخابات به بانک اطلاعات (سرور) مرکزی منتقل شود.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۷ میزان/مهر اعلام شود و زمان اعلام نتایج نهایی نیز۱۶ عقرب/آبان اعلام شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان