شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انفجار خودروی بمب گذاری شده در جنوب افغانستان: دست‌کم ۳ کشته و ۶ زخمی

مقام‌های محلی ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گویند انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در این ولایت تلفاتی بر جا گذاشته است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند امروز (دوشنبه ۱۵ ثور/اردیبهشت) به محفوظ ذبیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت در نتیجه این انفجار به اساس اطلاعات ابتدایی، دست‌کم پنج نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته او، تمام قربانیان، نظامیان از نیروهای پلیس و ارتش هستند.

آقای زواک گفت هدف این حمله پاسگاه نظامیان در منطقه یخچال ولسوالی گرشگ بوده است.

وزارت دفاع افغانستان اما گفته این حمله که ساعت یازده شب گذشته صورت گرفته، تنها یک زخمی بر جا گذاشته است.

این نهاد در یک اعلامیه خبری گفته که انتحارکننده قبل از رسیدن به هدف شناسایی شده و مواد انفجاری آن پس از حمله نیروهای امنیتی منفجر شده است.

مسئولیت این حمله را طالبان به عهده گرفته است.

در اعلامیه‌ای این گروه مدعی شده که در این حمله ده‌ها سرباز افغان کشته شدند و مرکز نظامی که در منطقه بوده کاملا از بین رفته است.

چنین حملاتی پس از توافق طالبان با آمریکا کاهش یافته بود و حالا طالبان گفته این حمله در پاسخ به حمله به غیرنظامیان و تخطی‌های پی در پی از این توافقنامه، انجام شده است.

پیش از این نیز با وجود توافقنامه صلح، انتقادهای از ادامه خشونت‌های از سوی طالبان وجود داشت.

در چند هفته اخیر، با وجود درخواست‌های مکرر کاهش خشونت و آتش بس از طرف مجامع و سازمان‌های جهانی و دولت افغانستان، طالبان به تدریج حملات خود را در مناطق مختلف افغانستان بیشتر کرده است.

شورای امنیت افغانستان چند روز پیش اعلام کرد که تقریبا دو ماه پس از توافقنامه صلح آمریکا و طالبان، طالبان نزدیک به سه هزار حمله انجام داده اند که نشان می‌دهد این گروه هیچ تلاشی برای صلح نمی‌کند.

این نهاد گفته بود که در حملات متقابل نیروهای امنیتی نیز در این مدت نزدیک به سه هزار جنگجوی طالبان به شمول رهبران و فرماندهان آنها کشته و یا زخمی شدند.

در مقابل طالبان نیز آمریکا و دولت افغانستان را به نقض مفاد توافقنامه صلح متهم کرده و گفته که به خشونت‌های خود علیه طالبان ادامه داده‌اند.

توافقنامه صلح طالبان و آمریکا به تاریخ دهم حوت/اسفند در دوحه قطر میان نمایندگان دو طرف امضا شد. به اساس این سند قرار است نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک کنند.

طالبان پس از آن اعلام کرد که دیگر به نیروهای خارجی حمله نخواهند کرد اما حملات‌شان به نیروهای افغان ادامه خواهد یافت. ناتو اما گفته در صورت ضرورت با عملیات نظامی از متحدین خود یعنی نیروهای دولتی حمایت می‌کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان