شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایران در بخش جراحی‌های پیشرفته با افغانستان نهایت همکاری را داشته است

«محمد آصف رحیمی» والی ولایت هرات به همراه جمعی از مسئولان ارشد این ولایت به منظور دیدار با مقامات استان خرسان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بعد از ورود والی ولایت هرات به مشهد، چهارمین اجلاس همکاری‌های دوجانبه استان خراسان رضوی و ولایت هرات با حضور محمد آصف رحیمی والی هرات و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

«علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی در این نشست ضمن خیر مقدم به هیات افغانستانی به اشتراکات فرهنگی دو کشور به ویژه ۲ استان همجوار هرات و خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته روابط ۲ کشور بسیار خوب بوده است و باید این همکاری‌ها همچنان با قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی در مورد فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی در منطقه مرزی دوغارون گفت: بسیاری از مشکلات تجار و بازرگانان در این منطقه مرزی برطرف شده است و در حال حاضر زمینه خوبی برای ترانزیت کالا میان ۲ کشور ایجاد شده است.

رشیدیان گفت: ترکیب هیات افغانستانی که با مقامات عالی رتبه هرات به خراسان رضوی سفر کرده‌اند نشان از علاقمندی این کشور به گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ۲ کشور را دارد.

استاندار خراسان رضوی در مورد حضور بیش از ۸۰ هزار دانش آموز مهاجر افغانستانی در خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری حتی دانش آموزان فاقد مدرک در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند و در کنار آن بیش از ۶ هزار افغانستانی نیز در مراکز آموزش عالی این کشور در حال کسب دانش هستند و ما خود را ملزم به حمایت از آن‌ها می‌دانیم.

وی در مورد صدور سوخت به افغانستان افزود: باید شرایطی ایجاد شود که سوخت مورد نیاز مردم در افغانستان از طریق مبادی مرزی به صورت قانونی منتقل شود و قاچاق سوخت هم به ضرر افغانستان است و هم ایران و هر دو طرف از این موضوع زیان خواهند دید.

رشیدیان در مورد خط آهن خواف- هرات نیز گفت: امیدواریم که به زودی این خط آهن به بهره برداری برسد تا زمینه انتقال کالا از چابهار به هرات از این طریق این مسیر فراهم شود.

«محمد آصف رحیمی» والی ولایت هرات نیز در این نشست ضمن قدردانی از مهمان نوازی مردم ایران گفت: بسیار خوشحالم که امروز در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم.

وی افزود: روابط میان ۲ ولایت همجوار هرات و خراسان رضوی همیشه در بهترین سطح قرار داشته و امیدواریم که این روابط در بهترین سطح آموزشی، فرهنگی و اقتصادی ادامه پیدا کند.

رحیمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و متخصصان ایرانی در بخش درمان و جراحی‌های پیشرفته نهایت همکاری را با پزشکان ما داشته‌اند و در حال حاضر در شهر هرات پیوند کلیه انجام می‌شود.

وی در ادامه به مبارزه با مواد مخدر و قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته بیش از ۶ تن مواد مخدر در افغانستان کشف و نابود شده است و در امر مبارزه با قاچاق سوخت نیز ما مصمم هستیم و قاچاق سوخت بیشتر توسط گروه‌های تروریستی انجام می‌شود.

والی ولایت هرات در ادامه به خشکسالی‌های اخیر در افغانستان اشاره کرد و افزود: خشکسالی متاسفانه در حال حاضر یک مشکل بسیار جدی است و برای میلیون‌ها انسان مشکل ایجاد شده و روند ذخیره سازی آب در سد سلما نیز در حال حاضر با مشکل اساسی مواجه شده است.

رحیمی در ادامه ضمن اشاره به گرمای امسال به قطع برق وارداتی هرات از طریق خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: بخشی از برق هرات از خراسان رضوی تامین می‌شود و امیدواریم که کاهش برق ادامه پیدا نکند.

رحیمی در ادامه خواهان موافقت وزارت خارجه ایران با عقب نشینی دیوار کنسولگری ایران در هرات شد و افزود: به خاطر توسعه شهر هرات از چندی قبل شهرداری در پی عریض کردن جاده کنسولگری است که امیدواریم بعد از طی مراحل قانونی با عقب نشینی این دیوار موافقت صورت بگیرد.    

«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز در این نشست به پیشینه روابط تاریخی، و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: سیاست نظام گسترش روابط با کشورهای بلوک شرق و به ویژه کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: برای گسترش روابط دو کشور هنوز از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است و در خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که امیدواریم در این سفر بستر مناسبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم شود.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان