شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بازارچه‌های مرزی فرصتی مناسب برای اشتغال مرزنشینان ایران و افغانستان است

روسای اتحادیه‌های تجاری، صنعتی، تولیدی، صادرکنندگان و صاحبان مشاغل در ولایت هرات از همکاری‌ها و خدمات ایران در بخش‌های بازرگانی و اقتصادی با مردم افغانستان در سالیان اخیر قدردانی کردند.

آنها در دیدار با «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در هرات، دولت و ملت ایران را دوست و برادر مردم مسلمان افغانستان دانستند و تاکید کردند: نقش و همکاری ایران در بهبود وضع تجارت، اقتصاد، تولیدات صنعتی، واردات و صادرات مهم و ارزشمند است.

تقدیر از زحمات سرکنسول ایران در  ولایت هرات

«محمدیونس قاضی‌زاده» سرپرست اتاق‌های تجارت و صنایع ، «حمیدالله خادم» رییس صنعتگران ، «زبیر رحیمی» رییس اتحادیه‌ تاجران جوان، «بهاءالدین رحیمی» رییس اتحادیه‌ صرافان،«نوید وفا» رییس اتحادیه‌ صادر کنندگان نفت وگاز و تنی چند از مسئولان اتحادیه‌های صنفی بازرگانی در هرات در سخنانی ایران را شریک تجاری افغانستان دانسته بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با این کشور تاکید کردند.

بازرگانان هرات ضمن تقدیر از زحمات «افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در این ولایت از وی خواستند تا در جهت بهبود شرایط کاری برای سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران، انتقال تکنولوژی جدید و کارخانجات صنعتی به هرات، همکاری در بخش برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های تولیدی و صنعتی هرات در ایران، ایجاد کمیته‌ مشترک اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، معافیت گمرکی محصولات صادراتی افغانستان به ایران با بازرگانان این کشور همکاری‌ داشته باشد.

تاکید بر توسعه‌ اقتصادی و بهبود شرایط کاری بازرگانان

این نمایندگان تجار و صاحبان مشاغل هرات با تاکید بر اینکه باید مسئولان هر ۲ کشور به دلیل توسعه‌ اقتصادی و بهبود شرایط کاری برای بازرگانان سهولت‌های ویژه‌ای را برای تجار فراهم کنند، افزودند: ظرفیت‌های فراوانی در هر ۲ کشور ایران و افغانستان وجود دارد که همین تجار و سرمایه‎‌گذاران می‌توانند با استفاده‌ بهینه از این فرصت‌ها در شکوفایی اقتصادی نقش ارزنده‌ای را ایفا کنند.

آنها روابط نیک و حسنه‌ که در بین بازرگانان ۲ کشور وجود دارد را وصف‌ناپذیر دانسته و گفته‌اند: ابتکارات و هماهنگی‌های خوبی را که سرکنسولگری ایران در هرات به دلیل گسترش تجارت در بین بازرگانان ایجاد کرده‌است این روابط را نسبت به گذشته مستحکم‌تر و باقی نگه خواهد داشت.

اولویت‌های ایران، افغانستانی با ثبات، توسعه یافته

«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در هرات نیز ضمن تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های ایران، افغانستانی با ثبات، توسعه یافته و غیروابسته از لحاظ اقتصادی است، گفت: وظیفه‌ ذاتی هر یک از بازرگانان افغانستان نیز همین است که به دلیل رهایی کشور از وابستگی‌های اقتصادی تلاش‌ مضاعفی خرج دهند که در این راه ایران به عنوان یک همسایه و برادر در کنار شما بوده و خواهد بود.

وی با اشاره بر اینکه در هر ۲ کشور ظرفیت‌های فراوان اقتصادی وجود دارد که باید با استفاده‌ درست از این فرصت‌ها چرخه‌ اقتصادی ایران و افغانستان بخوبی بچرخد، افزود: بازرگانان ۲ کشور باید شناخت درستی از اوضاع اقتصادی کشورهای همسایه داشته باشند و به دلیل هر چه بهتر شدن این روابط سفرهایی صورت بگیرد و با تولیدکنندگان و صاحبان صنعت بیشتر آشنایی بوجود بیاید.

تلاش‌های ایران برای  ارائه‌ خدمات بازرگانان افغانستان

افخمی رشیدی به تلاش‌های این نمایندگی در هرات به دلیل ارائه‌ خدمات بهتر برای بازرگانان افغانستانی در سال آینده‌ نگاهی داشت و گفت: سال ۱۳۹۶ باید سال تحول اقتصادی، توسعه‌ی روابط تجاری و افزایش صادرات و واردات برای ۲ کشور باشد.

سرکنسول ایران در هرات ضمن اشاره به سفر هیئتی از مقام‌های دولتی هرات به سر پرستی «آصف رحیمی» والی این ولایت به خراسان رضوی گفت: در دیدار والی هرات با استاندار خراسان رضوی بر ایجاد کمیته‌ اقتصادی مشترک ۲ استان تاکید شده که امید است در سال آینده شاهد فعالیت این کمیته که می‌تواند کمک‌های برای بازرگانان داشته باشد باشیم.

اتاق مشترک ایران و افغانستان یک گام ارزشمند

افخمی رشیدی ایجاد اتاق مشترک ایران و افغانستان را گام ارزشمندی به دلیل تسهیل امور بازرگانی برای تجار ۲ کشور مهم دانست و افزود: از ظرفیت‌های این اتاق تاکنون استفاده‌ آنچنانی نشده و باید بازرگانان با یک تعامل سازنده با اتاق مشترک تجارت موضوعات اساسی و بزرگ را دنبال کنند.

سرکنسول ایران در هرات در بخش برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های اقتصادی و تولیدی ایران در این کشور گفت: سالانه نمایشگاه‌های متعددی با موضوعات مختلف در تهران و سایر نقاط ایران برگزار می‌شود اما حضور سازماندهی شده‌ بازرگانان افغانستانی را در این مراکز شاهد نیستیم.

درخواست مسئولان اتحادیه‌های بازرگانی هرات

وی از مسئولان اتحادیه‌های بازرگانی هرات خواست تا گروه‌هایی متشکل از تجار، صنعتگران، صاحبان مشاغل و اتحادیه‌های صنفی با برنامه ریزی مشترک از این نمایشگاه‌ها بازدید کنند و در تعامل سازنده با بازرگانان ایرانی از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

این دیپلمات ایران در هرات بازارچه‌های مرزی را فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و استفاده‌ مردم از تولیدات ۲ کشور دانست و گفت: مرزنشینان افغانستان به دلیل نبود کار، خشکسالی، عدم اشتغال و موارد دیگر مجبورند تا اقدام به کارهای متفرقه بکنند اما بازارچه‌های مرزی می‌تواند برای ده‌ها نفر از آنها کار مناسب ایجاد کند.

افخمی رشیدی از نمایندگان بازرگانان هرات خواست تا مکانیزم مناسبی را برای این بازارچه‌ها تعریف کنند که ضمن حمایت از تولیدات داخلی، عدم ورود کالاهای غیرمجاز، حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال داخلی مردم مرزنشین ۲ کشور بتوانند دسترسی آسانی به این محصولات داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان