شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مسکو و آسیای مرکزی نیازمند افغانستان با ثبات هستند

«آندری گرازین» رئیس بخش آسیای مرکزی انستیتوی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در رابطه با درخواست افغانستان برای مشارکت «مسکو» در بازسازی اقتصادی این کشور، گفت: روسیه و آسیای مرکزی در اولین گام به افغانستان با ثبات نیاز دارند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: سرمایه‌گذاری روسیه در اقتصاد افغانستان مستلزم امضای قراردادهای رسمی بین ۲ کشور است.

وی افزود: مقامات «کابل» اخیرا این نکته را به خوبی درک کردند که سیاست خارجی بلندمدت یک سویه افغانستان با آمریکا نتیجه‌ای برای این کشور به بار نیاورده است.

گزارین تصریح کرد: رسالت آمریکا و متحدانش در افغانستان با شکست روبرو شده و در حال حاضر کابل می‌خواهد روابط قدیمی خود را با مسکو در راستای طرح‌هایی که در زمان شوروی سابق سرمایه‌گذاری شده بودند، احیا کند.

وی در ادامه گفت: امنیت و ثبات افغانستان، امنیت و ثبات آسیای مرکزی محسوب می‌شود و روسیه در اولین گام برای سرمایه‌گذاری در کابل نیازمند امنیت می‌باشد.

گزارین افزود: برای مردم افغانستان کسب درآمد از طریق اشتغال در فعالیت‌های مفید بسیار بهتر از در دست گرفتن سلاح و تفنگ و آوارگی در کوه و دشت است.

سخنان این کارشناس سیاسی در حالی است که برخی رسانه‌ها از درخواست دولت افغانستان جهت کمک روسیه در بازسازی اقتصاد ملی این کشور خبر دادند.

کابل فهرستی از ۱۲۴ طرح بزرگ را به مسکو ارائه کرده که نیاز به سرمایه‌گذاری روسیه دارند.

اگرچه اطلاع رسمی در این‌باره وجود ندارد اما افغانستان در میان طرح‌هایی که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند، تونل «سالنگ»، نیروگاه «پل خمری»، احداث نانوایی در کابل و چندین پروژه ناتمام دیگر را به روسیه پیشنهاد کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان