شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » باشنده‌گان فاریاب: از گسترش ناامنی‌ها به ستوه آمده‌ایم

از سویی دیگر، شورای ولایتی تخار از سقوط چندین پاسگاه نیروهای دولتی در ولسوالی خواجه غار این ولایت خبر می‎دهند و می‌گویند هرگاه نیروهای کمکی نرسند، این ولسوالی به دست طالبان خواهد افتاد.

شماری از باشنده‌گان ولایت فاریاب، می‌گویند که از گسترش ناامنی‌ها در این ولایت به ستوه آمده‌اند.

آنان که روز دوشنبه در اعتراض به ناامنی‌ها در دفتر ساحه‎یی کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال کشور تجمع کرده بودند، هشدار دادند که اگر حکومت ازبهر تأمین امنیت در این ولایت برنامه‌های اثرگذاری را به اجرا نگذارد، این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

به باور آنان، بخش‌های زیادی از ولایت فاریاب به دست طالبان استند و شماری زیادی از خانواده‌ها در اثر نبردهای میان نیروهای دولتی و طالبان بی‌جا شده‌اند.

فدامحمد فرزام، یکی از این معترضان گفت: «حملات طالبان پی در پی اجرا می‌شود، پوسته ها سقوط می‌کند، به آتش کشیده می‌شود. متأسفانه در این ماه رمضان به گونۀ فجیع، خصوصأ نیروهای خیزش های مردمی سلاخی می‌شود.»

محمد کاظم امینی، که در دارالمعلمین شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب آموزگار است می‌گوید دو هفته است که در مزارشریف است و نمی‌تواند به فاریاب برگردد. زیرا به گفتۀ او بخشی از شاهراه فاریاب – بلخ به ادارۀ طالبان است: «مدت دو هفته است که در شهر مزار شریف استم و نسبت محدودیت های امنیتی نتوانستم پس بروم به این دلیل که طالبان پس از تسخیر کامل ولسوالی هایی‌که در امتداد شاهراه نمبر یک قرار دارند – نود کیلومتر – ایست های بازرسی ایجاد کرده اند.»

این معترضان می‌گویند در نبردهای پسین، طالبان در ولسوالی‌های پشتونکوت و خواجه سبزپوش مرتکب جنایت‌های بشری شده‌اند.

این معترضان می‌گویند که در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری گذشته بیش از ۳۵۰ هزار نفر در ولایت فاریاب در انتخابات شرکت کرده بودند، اما امسال ۱۹۹مرکز رأی‌دهی بسته استند و تنها ۳۹ مرکز فعال است که شماری زیادی از مردم در این ولایت از حق رأی شان محروم خواهند شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان