شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برگزاری جشنواره بین المللی سینمای افغانستان در سویدن با حضور چهره های مطرح

هشتمین جشنواره بین المللی سینمای افغانستان در استکهلم پایتخت سویدن برگزار شد، در این جشنواره برخلاف سال های گذشته چهره های مطرح فرهنگی و هنری افغانستان حضور داشتند.

این جشنواره که از دوم تا چهارم ماه جاری برگزار شد ۲۷ فیلم با موضوع کودکان، مهاجرت، جنگ و مسایل اجتماعی فرهنگی به نمایش درآمد.
فیلم های که توانستند به این جشنواره راه پیدا کنند شامل بخش های کوتاه داستانی، بلند سینمایی، بلند مستند، کوتاه مستند و انیمیشن می شدند که فیلم های برتر توانستند تندیس این جشنواره را بدست بیاورند.
تندیس بهترین فلم داستانی کوتاه به ابوذر امینی برای فلم (فرشته نوین)، تندیس بهترین فلم بلند مستند به الکا سادات برای فلم (قصه های شب افغانستان)، تندیس بهترین فلم کوتاه مستند به حامد علیزاده برای فلم (جمهوری کرشکوگ)، تندیس ویژه فستیوال و هیات داوران در ستایش از یک فیلمساز و فعالیت هایش به محسن حسینی اهدا شد.
هیات داوران جشنواره شامل، صدیق برمک، لینا علم  آصف سلطان زاده، همایون مروت و عبدالحسین دانش بودند.
هیات داوران فیلمی را در بخش آثار داستانی بلند سینمایی و انیمیشن در خور دریافت جایزه ندانستند اما از حضور فیلم های که در این بخش در جشنواره فرستاده شده بودند قدردانی کردند.
اعضای هیات داوران جشنواره اما رقابت در بخش فلم های کوتاه داستانی و مستند را بسیار حساس و نزدیک به هم دانستند و تلاش فیلمسازان این دو بخش را ستودند.
حامد علیزاده سازنده فیلم جمهوری کرشکوگ که فیلمش تندیس فیلم های کوتاه مستند را بدست اورد به خبرگزاری بخدی گفت که سینمای مستند افغانستان در حال توسعه است و به گفته او انتظار می رود در سال های آینده فیلم سازان این بخش با دستاوردهای بیشتری در عرصه حضور یابند.

آقای علیزاده می گوید که هنر عرصه برد و باخت نیست بلکه عرصه عشق و خلاقیت و ظرافت و تلاش است.
او افزود اگر حکومت افغانستان به سینما توجه کند این صنعت رفته رفته جایگاه از دست رفته خود را باز خواهد یافت.
حضور چهره های مطرح
عتیق رحیمی، نویسنده و فیلم ساز مطرح افغانستان، استاد آرمان، فرید و وجیهه رستگار، هدیه رستگار، شکیب مصدق و اسد بدیع آواز خوانان، سید ضیا قاسمی، شاعر، محمد حسینی محمدی، نویسنده، خالد نویسا، داستان نویس و شماری از فرهنگیان افغانستان در هشتمین جشنواره بین المللی سینمای افغانستان حضور داشتند.
در این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم های از فیلم سازان افغان در بخش خارجی با موضوع افغانستان فیلم های ‘مرهم’ ساخته میان عدنان احمد از پاکستان و آمریکا، مستند بلند ‘ذخیره مس عینک’ ساخته برنت هافمن از هلند، فیلم بلند سینمایی ‘سرزمین روشنایی’ ساخته پیتر ژان دو پو از بلژیک، ‘قطره’ ساخته مراد تویچی اف از تاجیکستان، مستند بلند در باره حسین آرمان از پیشگامان موسیقی افغانستان بنام ‘آواز کابل’ ساخته لیسبت کاچموو از اتریش و ‘قلب کوچک’ ساخته اهل الدین محسدین از تاجیکستان به نمایش در آمد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان