شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برگزاری نشست مخالفان طالبان در مسکو/ روسیه به سمت تغییر موضع در قبال افغانستان رفته است؟

 نشست مخالفان طالبان در مسکو این سؤال را به وجود آورده است که آیا روس‌ها موضع حمایتی خود را از طالبان تغییر داده‌اند؟
مخالفان سیاسی طالبان در نشستی با عنوان «افغانستان میان گذشته و آینده» که میزبانی حزب «عدالت» روسیه برگزار شد، اظهار داشتند: افغانستان کشوری با اقوام، زبان‌ها و گروه‌های سیاسی و مذهبی مختلف است بنابراین با انحصارگرایی به پیش نخواهد رفت.

شرکت کنندگان این نشست همچنین خواستار حمایت کشورهای منطقه و جهان از یک راه حل اساسی برای بحران افغانستان شدند.

روسیه پیش از این نیز در نشست «فرمت مسکو» از مخالفان طالبان دعوت نکرده بود اما به تازگی حزب عدالت روسیه میزبان چهره‌های سیاسی مخالفان طالبان بوده است.

«شکریه بارکزی»، عضو پارلمان پیشین افغانستان با تأکید بر ادامه چنین نشست‌های اظهار داشت: تعامل برخی کشورها با طالبان شتاب‌زده است.

وی افزود: مسکو قدرت مناسبی در شورای امنیت سازمان ملل و همکاری شانگهای دارد که از آن می‌توان برای حل بحران افغانستان استفاده کرد.

«فوزیه کوفی»، نماینده پارلمان پیشین افغانستان اظهار داشت: هیچ جریانی از طریق فشار و تفنگ نمی‌تواند حکومت کند.

«احمد مسعود» رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز نشست مسکو را «گامی شجاعانه و با‌ اهمیت» از سوی روسیه دانست و گفت طالبان به هیچ تعهدی به جز قرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌ است. مسعود تأکید کرد از طریق همه پرسی باید نوع نظام سیاسی آینده افغانستان تعیین شود.

این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که تحلیل‌گران سیاسی معتقدند نشست مسکو با حضور مخالفان طالبان نشانه تغییر موضع روسیه درباره تحولات افغانستان نیست، چه اینکه این تغییر موضع هزینه سنگینی برای روس‌ها دارد که قطعاً آنان در شرایط فعلی حاضر به پرداخت آن نیستند، بلکه روس‌ها از این طریق می‌خواهند به کابل بفهمانند که نگرانی‌های امنیتی کشورهای آسیای میانه جدی‌تر گرفته شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان