شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مسدود بودن گذرگاه چمن وارد روز پنجم شد؛ گام بعدی معترضین به محدودیت تردد بین افغانستان و پاکستان چیست؟

درحالی‌که شرکت‌کنندگان به تحصن علیه محدودیت‌های تردد بین پاکستان و افغانستان ادامه داده و همچنان بزرگراه منتهی به قندهار را مسدود کرده‌اند، تجارت پاکستان و افغانستان از طریق گذرگاه مرزی «چمن» برای پنجمین روز متوالی همچنان متوقف است.

هزاران تاجر، اعضای احزاب مختلف سیاسی و اعضای جامعه مدنی بیش از یک ماه است که در اعتراض به تصمیم یکجانبه دولت موقت پاکستان برای ایجاد محدودیت‌های تردد تحصن کرده‌اند.

ماه گذشته دولت موقت پاکستان اعلام کرد: سیاست جدید مرزی را از اول نوامبر اجرا خواهد کرد که بر اساس آن هرگونه تردد در مرز با افغانستان بدون پاسپورت و ویزای معتبر ممنوع خواهد شد.

بر اساس این تصمیم، تردد مردم مناطق قبایلی که از زمان تأسیس پاکستان با شناسنامه و کارت هویتی صورت می‌گرفت، از این پس باید با استفاده از پاسپورت افغانستان و ویزای پاکستان صورت بگیرد و سایر مدارکی که در گذشته به قبایل ساکن اطراف خط دیورند در افغانستان به عنوان مجوز عبور از مرز برای دیدار با خانواده و تجارت داده شده بود، فاقد اعتبار شده است.

تحصن‌کنندگان در اعتراض به این تصمیم و با درخواست برای لغو آن بزرگراه اصلی چمن را با گذاشتن موانع مسدود کرده‌اند و همه نوع تجارت بین پاکستان و افغانستان را از طریق گذرگاه چمن-اسپین بولدک به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش «داون نیوز»، «صادق خان صافی»، رئیس اتحادیه بازرگانان چمن می‌گوید: معترضان در گام بعدی، دست به اعتصاب کاری خواهند زد و اداره‌های دولتی در پشتونخواه جنوبی را خواهند بست.

پیش از این «خان اچکزی»، وزیر اطلاع‌رسانی ایالت بلوچستان به معترضان وعده داده بود حکومت به هر کارگر روزمزد که در این منطقه به نام «لغری» شناخته می‌شوند، ماهانه هشت هزار کلدار پاکستانی می‌پردازد تا دست از اعتراض بردارند اما لغری‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

لغری‌ها، به کارگرانی گفته می‌شود که با تردد آزادانه در مرز و از راه انتقال اموال و مسافران بین افغانستان و پاکستان، زندگی خود را تأمین می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان