شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بزرگداشت «علامه بلخی» نماد وحدت و مبارزه در افغانستان

شرکت کنندگان در مراسم پنجاه ‌و پنجمین سالروز شهادت سید اسماعیل بلخی تاکید کردند بلخی نماد وحدت و ایستادگی بود و نسل جوان باید از مکتب بلخی الگو بگیرد.

شماری از علما و بزرگان در شهر کابل نیز به خاطر ارج‌گذاری به علامه بلخی ۱۷ تا ۲۴ تیرماه را به عنوان هفته تجلیل از افکار حماسی و ماندگار این مبارز بزرگ نام‌گذاری کردند.

«حاجی ولی حیدری شیرزاد» از برگزار کنند‌گان این مراسم گفت علامه شهید سید اسماعیل بلخی پیشتاز نهضت اسلامی در افغانستان بود.

وی افزود سید اسماعیل بلخی در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در شهرستان «بلخاب» ولایت «سرپل» در شمال افغانستان به دنیا آمد و پدر ایشان از علمای مهم منطقه بود. بلخی تعلیمات ابتدایی خود را در زادگاهش آموخت و سپس جهت فراگیری بیشتر علم و دانش به ایران رفت.

شیرزاد خاطرنشان کرد علامه بلخی برای بیداری جوامع اسلامی به کشورهای سوریه، ایران، لبنان و برخی دیگر از کشورها سفر کرد و با استقبال مردم مواجه شد.

به گفته شیرزاد، سید اسماعیل بلخی حزب «ارشاد» را با همکاری مبارزان، فرهنگیان و علما تاسیس کرد که هدف آن نفی حکومت‌های طاغوتی بود. رژیم استبدادی سابق اعضای حزب ارشاد را دستگیر کرد و بلخی بیش از ۱۵ سال در سیاه چاله‌های حکومت وقت در زندان بود.

وی گفت بلخی پس از رهایی از زندان با سفر به ولایات مختلف به آگاهی بخشی به جامعه پرداخت و در گفتگو  با علمای ایران و عراق آنها را به حمایت از مبارزه بر علیه استبداد فراخواند.

«عبدالرووف هدایت» از دیگر برگزار کنندگان این مراسم نیز اظهارداشت علامه شهید سید اسماعیل بلخی نماد وحدت و ایستادگی بود و ما در شرایط کنونی باید از اندیشه‌های بزرگ شهید بلخی درس بگیریم.

وی تاکید کرد هدف بلخی بیداری جوامع اسلامی بود و می‌خواست تمام کشورهای اسلامی علیه استبداد و طاغوت مبارزه کنند و کشورهای مستقل و حکومت‌های اسلامی داشته باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان