شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بندر چابهار به‌ ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در کابل در مراسم ارسال اولین محموله تجاری افغانستان از طریق بندر چابهار به هند، که امروز یکشنبه (۵ حوت) در ولایت نیمروز در حال برگزاری است، بندر چابهار را کمک‌کننده به ثبات منطقه دانست.

بهرامی گفت: حدود یکسال پیش ورود اولین محموله وارداتی به افغانستان را در کنار مقامات این کشور در نیمروز جشن گرفتیم. امروز نیز با کمک ۳ کشور ایران، هند و افغانستان، صادرات اولین محموله را در همین ولایت جشن می‌گیریم.

وی افزود: چابهار محصول تلاش مقامات ارشد ۳ کشور هند، ایران و افغانستان است و امروز می‌بینیم که این محصول به بار نشسته و اولین ثمره‌اش را جشن می‌گیریم.

سفیر ایران در کابل اظهار داشت: پیام این جشن مشارکت منطقه‌ای، پیوند کشورهای منطقه، پرهیز از رقابت و دوری از خشونت است. چراکه پیوستگی کشورهای منطقه در کنار این مولفه‌ها می‌تواند برای مردم منطقه تولید ثروت داشته باشد.

بهرامی ادامه داد: امروز ثابت کردیم که این پروژه می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند و ظرفیت‌های بندر چابهار در سال‌های اخیر با کمک هند و ایران و افغانستان ارتقا یافته است و فازهای بعدی آن نیز در سال‌های آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

سفیر ایران در کابل خاطرنشان کرد: بندر چابهار نه‌تنها به نفع ۳ کشور ایران، هند و افغانستان است بلکه به‌نفع آینده آسیای مرکزی و ورای آن است و همه ظرفیت‌های آن باید به‌صورت احسن مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: من به‌عنوان سفیر ایران در کابل اعلام می‌کنم که روابط ایران و افغانستان امروز در عالی‌ترین سطح خود قرار دارد چراکه این روابط همواره بر مبنای مناسبات دولت به دولت، اصل احترام دولت‌ها و منافع مشترک شکل‌ گرفته است.

بهرامی تاکید کرد: روابط ایران و افغانستان همواره بر اساس این ۳ اصل پایبند بوده و دو کشور به منافع جمعی فکر می‌کنند.

وی در پایان با ابراز امیدواری درباره آینده صلح در افغانستان گفت: امیدوارم دستاوردهای اخیر در افغانستان با پیوستن گروه‌های مخالف به دولت و توسعه ثبات آینده بهتری را برای افغانستان و منطقه رقم بخورد.

به گزارش فارس، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته اعلام کرد که در مراسمی با حضور اشرف غنی در شهر مرزی زرنج اولین محصول تولید افغانستان راهی چابهار خواهد شد.

بندر چابهار افغانستان را به دریاهای آزاد جهان متصل کرده و باعث شکوفایی در اقتصادی افغانستان خواهد شد. 

همچنین بندر چابهار قادر است باعث رونق تجارت کالاهای افغانستان و افزایش صادرات این کشور به دنیای بیرون از طریق دریا شود و همچنین وابستگی این کشور به بندرگودار افغانستان را کاهش می دهد.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان