شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یوناما: ۲۰۱۸ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان بود

در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۸۰۴ غیرنظامی افغان در جریان منازعات، حملات انتحاری و انفجاری جان باخته و ۷۱۸۹ نفر دیگر زخمی شده اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز یک‌شنبه (۵حوت) گزارش سالانه خود را در مورد کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان در جریان حملات مسلحانه، انفجارها و حملات انتحاری نشر کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۷میلادی پنج درصد افزایش در رقم کلی تلفات ملکی و ۱۱ درصد افزایش در شمار کشته‌شدگان را نشان می‌دهد.

یوناما در این گزارش گفته است که در سال ۲۰۱۸ میلادی، جنگ در افغانستان در حد بالای به غیرنظامیان آسیب رسانده که رقم کلی کشته شدن گان به شمول کودکان در این سال “به حد بی‌سابقه” افزایش یافته است.

بر اساس معلومات یوناما، در سال ۲۰۱۷میلادی ۳۴۳۸ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۷۰۱۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان در این گزارش، مخالفان مسلح دولت افغانستان را مسوول ۶۷ درصد قربانی‌شدن غیرنظامیان دانسته است.

در این گزارش آمده است “یوناما بخش عمده تلفات غیرنظامیان ۶۳ درصد رابه عناصر مخالف دولت، که ۳۷ درصد به طالبان، ۲۰ درصد به داعش و ۶ درصد به عناصر نا مشخص مخالف دولت نسبت داده است”.

همچنان نیروهای طرفدار دولت ۲۴ درصد عامل وارد کردن تلفات بر غیرنظامیان شناخته شده اند بر بنیاد گزارش سالانه یوناما ۱۴ درصد تلفات توسط نیروهای امنیتی افغان، ۶ درصد توسط نیروهای نظامی بین المللی و همچنین ۴ درصد توسط گروه های مسلح طرفدار دولت وارد شده است.

در این سال بیشترین افغان‌ها در حمله‌های انفجاری و انتحاری توسط مخالفان مسلح دولت و نیز حمله‌های هوایی نظامیان افغان و نیروهای بین المللی کشته و زخمی شده اند.

کودکان نیز در جریان منازعات مسلحانه، انفجارها و حملات انتحاری در این سال قربانی داده اند در گزارش یوناما آمده است که از اول سال روان میلادی،۹۲۷ کودک در افغانستان کشته شده اند.

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان آمار کشته شدن کودکان را در این سال رقم بسیار بلند و تکان دانسته است.

میشل بشلت، یکی از کمیشنران سازمان ملل در افغانستان گفت: “جنگ در افغانستان سبب تداوم کشتار بسیاری از افرادی ملکی گردیده و سبب مصایب دوامدار فیزیکی و روحی برای افرادی بی شماری دیگر گردیده است، افزون بر از دست دادن زندگی، اوضاع نابسامان امنیتی سبب جلوگیری اکثریت افغانها از استفاده حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان شده و هزاران کودک به خاطر حملات بالای مکاتب و تسهیلات طبی در تمام عمر معلول گردیده اند”.

در همین حال نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از طرف های درگیر در افغانستان خواسته است که از کشتار افراد ملکی در هنگام جنگ خودداری کنند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است: “یافته های دقیق این گزارش در مورد آسیب و رنجی که به غیرنظامیان وارد شده عمیقاً ناخوشایند و کاملاً غیر قابل پذیرش است، همه گروه ها باید اقدامات فوری و گام‌های مستحکم را برای جلوگیری از وارد کردن آسیب و تلفات بیشتر به افراد ملکی روی دست گیرند.”

این پنجمین سال است که تلفات نظامیان از مرز ده‌هزار در سال گذشته است، هیأت معاونت سازمان ملل در کابل که سالانه شمار قربانیان ناشی از جنگ و درگیری های مسلحانه را به نشر می‌رساند گزارش کرده است که در یک دهه گذشته، ۳۲هزار غیرنظامی در افغانستان جان باخته و ۶۰هزار تن دیگر هم در این سال ها زخمی شده اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان