شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تأکید دوباره‌ی شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی بر تغییر نظام انتخاباتی

اطلاعات روز: ۲۸ حزب و جریان سیاسی دیروز (دوشنبه، هفتم جوزا) در یک گردهمایی اعتراضی در مقابل دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات خواستار تغییر نظام انتخابات پارلمانی از نظام رأی واحد غیرقابل انتقال به نظام تناسبی شدند.

حدود سه ماه پیش نیز این احزاب با برگزاری گردهمایی از دولت خواسته بودند که نظام انتخاباتی را تغییر دهد.

کمیسیون انتخابات آن زمان گفته بود که زمان برای تغییر نظام انتخاباتی دیر شده و تغییر نظام انتخاباتی آمادگی‏‌ها برای انتخابات پیش‏‌رو را به شدت متأثر می‌سازد و ممکن است که برگزاری انتخابات در سال ۱۳۹۷ را به تأخیر اندازد.

اشتراک کنندگان گردهمایی گفتند که یک طرح شش ماده‌یی را در باره‌ی سهم دادن به احزاب سیاسی و برگزاری انتخابات شفاف با رییس‌جمهور غنی نهایی کرده و فیصله شده بود که کمیسیونی از نمایندگان احزاب، کمیسیون انتخابات، حکومت و یونما، برای عملی شدن این طرح ایجاد شود. آنان اما می‌گویند که حکومت تاکنون برای ایجاد این کمیسیون اقدام نکرده است.

مهی‌الدین مهدی، نماینده حزب جمعیت اسلامی در این گردهمایی گفت: «احزاب در نشستی به روز ۲۹ ثور ۱۳۹۷، نظام انتخاباتی را به‌عنوان طرح مشترک و واحد احزاب تصویب نموده است و قرار بود نسخه مکتوب آن تسلیم کمیسیون چهارجانبه گردد که با تأسف حکومت با نادیده گرفتن خواست احزاب تا اکنون اقدام به تشکیل کمیسیون نکرده است.»

اسدالله سعادتی، نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان نظام انتخاباتی فعلی را ناکام و عامل فساد در مجلس نمایندگان و اتخاذ تصامیم سلیقه‌یی و شخصی خواند و گفت: «اگر دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات به خواست احزاب سیاسی که خواست مشروع و دقیق و مردم پسند است، تن بدهند ما انتخابات‌های بهتر از گذشته خواهیم داشت. هم پارلمان مرثرتر و هم دولت کارآمدتر خواهیم داشت.»

بشیراحمد ته‌ینج، نماینده‌ی حزب جنبش ملی گفت: «ما شدیدترین نگرانی خود را ابراز می‌کنیم. به دولت افغانستان و کمیسیون و جامعه جهانی تأکید می‌کنیم که طرح‎های احزاب را در نظر بگیرند.»

طرح این جریان‎های سیاسی این است که در انتخابات پارلمانی، هر ولایت یک حوزه واحد باشد و احزاب و ائتلاف‎های سیاسی، فهرستی از نامزدان‌شان را به سطح هر ولایت اعلام کنند. نظام تناسبی یک سیستم انتخاباتی است که هدفش برقراری تناسب بین تعداد نمایندگان احزاب در پارلمان و میزان رأی آن‌ها در انتخابات است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۴ برای انتخابات پارلمانی افغانستان نظام نمایندگی تناسبی را پیشنهاد کرده بود، اما حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور با گروه مشورتی خود در قانون انتخابات سال ۲۰۰۴ نظام رأی واحد غیرقابل انتقال را انتخاب کرد.

این خواست احزاب درحالی‌ست که ۱۶ ماه سرطان امسال تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام شده است و سه روز پیش نیز روند ثبت نام نامزدان این انتخابات آغاز شد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان