شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تاکید خلیل‌زاد بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در وقت تعیین شده

فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، بر گرفتن آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید می وزرد.

زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که امریکا انتظار ندارد که انتخابات ششم میزان به تاخیر بافتد.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات  می‌گوید که آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شتابان ادامه دارند و از این میان طرح ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان با شیوۀ بایومتریک به مرحله نهایی رسیده است

فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، پس از پنج بار گفت‌وگوهای رو در رو با طالبان اکنون دریک گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی می‌گوید که احتمال دارد طالبان و حکومت افغانستان تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به توافق صلح نرسند؛ از همین رو آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باید گرفته شوند.

خلیل زاد گفته است:«شانس ازی است که به موافقه نرسند افغان ها…طالب و غیرطالب، پس آماده‌گی بری انتخابات هم گرفته شوه. اما خوب خواد بود که موافقه با طالب قبل از انتخابات صورت بگیره.»

کمیسیون مستقل انتخابات با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده از سوی این نهاد، آماده‌گی‌های گرفته شده اش را چنین فشرده می سازد.

مسافر قوقندی -عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت:«طرح ایم دی آر نهایی شد امروز انشاالله به ریاست‌جمهوری فرستاده میشود و ممکن فرستاده شده ام باشه که ای بسیار یک گپ بزرگ بود. مسئله دگه تعیین روز انتخابات بود که ما عقب مانده بودیم از تقسیم اوقاتی که اعلان شده بود- کار بزرگی دگه ای است که ما تقریبا بخاطر عملی کردن ثبت نام تقویتی و ثبت نام بایومتریک براساس قانون بری ما گفته ما گفت‌وگوهایی را با اداره های مختلف از جمله احصایه مرکزی تقریبا نهایی شده.»

محمد نعیم ایوب زاده – رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت:«هیچ اقدامی بری انتخابات ریاست‌جمهوری صورت نگرفته در کمیسیون های انتخاباتی. اینا بیشتر مصروف پاک کاری انتخابات پارلمانی هستند و امکان داره که دو الی سه هفته نیاز باشه تا ای که پاک کاری شوه.»

در این میان رییس‌جمهور غنی هر گونه تاخیر را در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پذیرفتنی نمی داند.

انتخاباتی که تا کنون دو بار به تاخیر افتاده است. 

رییس جمهور گفت:«بعضی اشخاص هستند که میگویند انتخابات به تعویق بیافتند. از یک رییس‌جمهور برحال میخواهند که بیایید انتخابات کنیم. دیگران آمده اند و میگویند یا حکومت موقت جور شود یا اینها به ملت باورمند نیستند.»

نزدیک به شش ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است و تا کنون طرح بودجه این انتخابات نهایی نشده است و نیز تقویم تازه آن تا کنون اعلام نشده است. 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان