شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تا پنج سال آینده آب‌های زیرزمینی کابل قابل استفاده نخواهد بود

علی‌احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور از کاهش و آلوده شدن آب‌های زیرزمینی کابل هشدار داده می‌گوید که تا پنج سال آینده آب‌های زیرزمینی در بیشتر نقاط شهر کابل قابل استفاده نخواهد بود.
آقای عثمانی که دیروز (دوشنبه، سوم میزان) در نشست «بررسی وضعیت کمی و کیفی آب آشامیدنی و معیشتی شهر کابل» صحبت می‌کرد گفت که هم‌اکنون نیز استفاده از آب‌های زیرزمینی کابل به مرحله‌ی بحرانی رسیده و اگر روند استفاده از آن به همین منوال ادامه یابد اثرات منفی زیست‌محیطی را در پی‌ خواهد داشت.
وزیر انرژی و آب ضمن تأکید بر این‌که باید استفاده از آب‌های زیرزمینی کمتر شود تا شهروندان کابل با بحران زیست‌محیطی مواجه نشوند گفت که باید برای برون‌رفت از این وضعیت یک فکر اساسی شود.
عثمانی گفت باشندگان کابل ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺁﺏ‌ﻫﺎی ﺗﺠﺪﻳﺪﭘﺬﻳﺮ (ﺯﻳﺮﺯمینی) اﺟﺎﺯﻩ‌ی مصرف ﺑیش اﺯ ۴۰ﺩﺭﺻﺪ ﺭا ﻧﺪاﺭند و اگر ساکنان پایتخت بیش از ۴۰ درصد از آب‌های زیرزمینی را استفاده کنند، ظرف آب زیرزمینی از بین رفته و زمین نشست خواهد کرد و این جلو نفوذ آب را به زیرزمین خواهد گرفت.
عثمانی گفت: «هر هفته گزارش مبنی بر پایین افتادن آب‌های زیرزمینی شهر کابل به ما می‌رسد که وضعیت آب‌های زیرزمینی در یک حالت بحرانی قرار دارد. هم‌اکنون جبهه‌ی آب شور به سمت آب شیرین در جریان است که مشکلات بهداشتی را برای آب‌های زیرزمینی به‌دنبال دارد.»
در سال‌های گذشته اداره‌ی محیط زیست کشور بارها نسبت به آلودگی آب شهر کابل هشدار داده بود. این اداره می‌گوید در برخی مناطق کابل آلودگی آب به‌اندازه‌یی زیاد است که قابل نوشیدن نیست. آقای عثمانی نیز گفت که در آب‌هایی که شهروندان کابل استفاده می‌کنند مواد شیمیایی آرسنیک و فلزات سنگین غیر قابل تصفیه دیده می‌شود که برای سلامتی افراد مضر است.
عثمانی تأکید کرد که باید فشار از روی آب‌های زیرزمینی کابل برداشته شود، در غیر آن این بحران در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
سیدسعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن در این نشست گفت رشد نفوس، کاهش ساحات سبز، افزایش تقاضای آب، تغییرات اقلیمی، افزایش آلودگی‌ها و استفاده‌ی غیرمعیاری از آب‌های زیرزمینی وضعیت آب‌های زیرزمینی را بحرانی کرده است.
به گفته‌ی او، وزارت شهرسازی تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم ساخته است و کار عملی نخستین تصفیه‌خانه در کابل ۴۰ فیصد پیش رفته است.
وزیر انرژی آب در مورد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ‌ﻫﺎ و برنامه‌ها در ﺑﺨﺶ اﻳﺠﺎﺩ ﻣﻨاﺑﻊ ﺁﺏ‌ﻫﺎی ﺯﻳﺮﺯﻣﻴنی گفت که ﻛﺎﺭ ﺭﻭﻱ ﺑﻨﺪ آبی ﺷﺎﻩ و ﻋﺮﻭﺱ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩاﺭﺩ و ﺑﻨﺪﻫﺎی ﮔﻞ‌ﺑﻬﺎﺭ و ﺑﺎﻏﺪﺭﻩ ﺗﺤﺖ ﻛﺎﺭ اﺳﺖ. به گفته‌ی او، با پایان یافتن کار بند شاه و عروس و بند شاه‌توت، قسمت اعظم آب مصرفی و زیرزمینی کابل تامین خواهد شد.
او همچنان از ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﻨﺪ ﺷﺎﻩ‌ﺗﻮﺕ ﺧﺒﺮ ﺩاد و ﮔﻔﺖ ﺗﻼﺵیﻫا ﺑﺮای ﺷﺮﻭﻉ ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﻨﺪ ﺁبی ﺷﺎﻩ‌ﺗﻮﺕ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩاﺭﺩ.

پلان پنج ساله‌ی مدیریت منابع آب افغانستان در روزهای آینده تکمیل می‌شود
از سوی دیگر وزیر انرژی و آب خبر داد که ﭘﻼﻥ پنج‌ساله‌ی خودکفایی انرژی افغانستان تهیه شده و همچنان ﻛﺎﺭ ﺭﻭی ﭘﻼﻥ ﻣﺪﻳﺮﻳت ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺁﺏ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺟﺮﻳﺎﻥ دارد که ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ‌ﻫﺎی ﭘﻴﺶ‌ﺭﻭ ﺧﺘﻢ می‌ﺷﻮﺩ.
به گفته‌ی او، پلان پنج‌ساله‌ی آب افغانستان دارای سه محور اصلی؛ تعیین و تشخیص منابع و جغرافیای آب در کشور، مدیریت منابع آب و سیاستگذاری در مدیریت آب و چگونگی مدیریت آب‌های فرامرزی می‌باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان