شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دوستی افغانستان با همسایگانش، اهمیت بیشتری از همراهی با آمریکا دارد

مشاور امنیت ملی دولت سابق افغانستان ( دولت حامد کرزی ) خطاب به دولت فعلی این کشور تاکید کرد که دوستی افغانستان با کشورهای همسایه از جمله پاکستان ، ایران و به ویژه تاجیکستان دارای اهمیت بیشتری است تا دوستی با دولت های استعمارگر و اشغالگر؛ حتی اگر آمریکا باشد.

اسپنتا در نشست گفتمان سیاسی با عنوان «حکومت وحدت ملی پس از سه سال» بیان کرد و افزود: دوستی و نزدیکی با همسایه اهمیت بالا و والاتری از رابطه با قدرت های هژمونی و سلطه طلب و اشغالگر دارد که مجموعه ای از کشورهای خاورمیانه و دولت های مشروع آنها را با خون و آتش روبرو کرده اند.

آوا نوشت: در افغانستان جریان سیاسی جدیدی با عنوان «محور مردم افغانستان» از پنج روز پیش موجودیت یافته است .

این محور متشکل از تعدادی از اعضای کابینه دولت سابق از جمله دادفر سپنتا ، رحمت الله نبیل رییس سابق امنیت ملی، داوودعلی نجفی وزیر حمل و نقل ، داوود شاه صبا والی هرات و شماری از اعضای شورای عالی مردمی «جنبش روشنایی» و برخی نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه است.

«بازگشت به قانون اساسی و بازگشت به مشروعیت سیاسی» از شعارهای اصلی این جریان سیاسی است .

برخی از اعضای «محور مردم افغانستان» حکومت فعلی به ریاست محمد اشرف غنی را نامشروع می‎دانند و مدعی هستند که مقامات این دولت در حال تلاش برای برنامه ریزی به منظور مهندسی انتخابات آتی هستند.

نگین دادفر اسپنتا در ارتباط با انتخاب آینده گفت که وقتی انتخابات در زمان معین خود برگزار نشود، فرصت زمینه سازی و مهندسی کردن یک انتخابات آماده می شود و من نیز صحبت دوستان در جریان محور را تایید می کنم و در پاسخ به این رویکرد باید همه مردم در انتخابات حضور یابند.

انتقاد نخبگان جریان «محور مردم افغانستان» به چگونگی شکل‌گیری دولت وحدت ملی اشاره دارد و این دولت را به واسطه همین روند نامشروع خوانده و کارکرد سه ساله‌ آن‌ را در عرصه‌های مختلف ناکام ارزیابی می کنند.

در آخرین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از آن بیش از سه سال می گذرد میان دو رقیب اصلی یعنی عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی در مورد نتیجه اختلاف به وجود آمد.

اغلب ناظران سیاسی از جمله عبدالله به مجموع آرای اشرف غنی اعتراض داشتند و آن را ناشی از تحقق تقلب می دانستد و این اختلاف می رفت تا به درگیری ختم شود که جان کری وزیر امور خارجه وقت امریکا به نمایندگی از دولت باراک اوباما پا درمیانی کرد و دو رقیب را با امضا توافقنامه ای به تفاهم رساند تا به شکل مشترک دولت وحدت ملی تشکیل دهند که در آن معاون اول اجرایی به عبدالله و رئیس جمهوری به غنی رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان