شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترامپ: مذاکرات بسیار بسیار قدرتمند صلح در افغانستان جریان دارد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که مذاکرات بسیار قدرتمند صلح در افغانستان جریان دارد. او گفته: “ما در حال مذاکره بسیار قوی در افغانستان هستیم که خیلی از مردم درباره آن نمی‌دانند.”

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای ترامپ گفته که مذاکرات در این سطح ممکن است که “اولین بار” باشد.

آقای ترامپ ابرازامیدواری کرد که موفقیت این مذاکرات باعث خرسندی آمریکا و مردم افغانستان خواهند شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که مردم افغانستان “جنگ‌جویان خوبی هستند” و برای چندین دهه جنگیده‌اند و افزوده است که: “من فکر می‌کنم که دیگر آنان نیز از جنگ خسته شده‌اند.”

او گفته که منتظر است تا در این مذاکرات چه اتفاق می‌افتد اما آمریکا درباره صلح مذاکره می‌کند. وی افزوده است: “ما نمی‌دانیم که این روند موفق خواهد شد یا نه، شاید نشود، کسی نمی‌داند.”

آقای ترامپ افزوده که این مذاکرات چه پیروزی در پی‌ داشته باشد چه نداشته باشد، آمریکا در حال مذاکره‌ است.

رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داده‌اند که قرار است رئیس جمهوری آمریکا به زودی از افغانستان دیدار کند ولی منابع رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند.

ترامپ به جنگ افغانستان پایان می‌دهد؟

ضیا شهریار، بی‌بی‌سی

صحبت‌های دونالد ترامپ در مورد مذاکرات صلح با گروه طالبان بیانگر آن است که دولت آمریکا با تمام انرژی در پی دست یافتن به یک توافق با این گروه است.

تا کنون در سه ماه گذشته سه دور مذاکرات میان نمایندگان طالبان در قطر و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان برگزار شده است.

آقای خلیلزاد تا حالا فقط به ابراز خوشبینی و امیدواری “محتاطانه” به دست یافتن به یک توافق صلح اکتفا کرده و جزییات بیشتری دراین مورد ارائه نکرده است.

منابع گروه طالبان اما در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف در مورد جزییات این نشست‌ها اظهار نظرهای کرده‌اند، از جمله در مورد تعیین جدول زمانی برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان، آزادی زندانیان این گروه و خروج رهبران طالبان از فهرست تحریم‌ها.

مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان نگرانی‌های زیادی را دراین مورد به وجود آورده که آمریکا با دور زدن دولت افغانستان در پی سازش با طالبان است.

تشدید دیپلماسی صلح از سوی دولت ترامپ و اذعان بی‌سابقه بلندترین مقام نظامی آمریکا به اینکه طالبان در جبهه جنگ شکست نمی‌خورند، نشان‌دهنده این است که مواضع نظامیان و دولت ترامپ در مورد افغانستان هم در حال نزدیک شدن است.

با آنکه آقای ترامپ در گذشته بی‌میلی خود برای ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان را پنهان نکرده بود ولی همیشه تصور این بود که نظامیان آمریکایی خواهان ادامه این حضور هستند.

دولت افغانستان هم به نوبه خود در تلاش بوده است تا ساختار جدیدی را به نام ‘بورد مشورتی صلح’ ایجاد کند، نهادی که انتظار می‌رود به جای شورای عالی صلح به صورت متمرکز مسئولیت پیش‌برد مذاکرات با گروه طالبان را به عهده داشته باشد.

گفته می‌شود این بورد متشکل از نمایندگان اقوام و گروه‌های مختلف سیاسی افغانستان خواهد بود.

مذاکرات صلح افغانستان از چند ماه پیش جدیت بیشتری یافته است. زلمی خلیلزاد پس از انتخاب به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان دو بار در دفتر قطر با نمایندگان طالبان دیدار کرده است.

آقای خلیلزاد روز یکشنبه گذشته (۲۶عقرب/آبان) بعد از دیدار با نمایندگان طالبان، به خبرنگاران در کابل گفت امیدوار است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال آینده، یک توافق صلح با گروه طالبان به دست بیاید.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قراراست تا پنج ماه دیگر برگزار شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افعانستان، نیز در روزهای گذشته با اقشار مختلف جامعه افغانستان دیدار کرد و هدف این دیدارها ایجاد شورای مشورتی صلح عنوان شده است.

علاوه بر آن، دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که درصدد تعیین هیات مذاکره کننده صلح است و نتایج نشست‌های مشورتی رئیس جمهوری افغانستان با اقشار مختلف جامعه نیز به‌زودی نشر می‌شود.

بعد از دیدار زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در قطر گزارش‌هایی نشر شد حاکی از اینکه طالبان در این نشست خواستار ایجاد حکومت موقت به رهبری عبدالستار سیرت، از افراد نزدیک به پادشاه سابق افغانستان شده است. علاوه بر آن گفته می‌شود که این گروه خواستار تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

آقای خلیلزاد، دفتر ریاست جمهوری افغانستان و حتی گروه طالبان این گزارش‌ها را رد کردند.

گروه طالبان دیدار نمایندگانش را با طرف آمریکا تایید کرده و گفته است که این گفت‌وگوها جنبه مقدماتی داشته و هیچ توافقی تاکنون صورت نگرفته است.

چند روز قبل جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و طالبان در جنگ “شکست نمی‌خورند.”

آقای دانفورد که شنبه ۲۶ عقرب/آبان در نشست بین‌المللی امنیتی هالیفاکس در کانادا صحبت می‌کرد، گفته بود که راه حل نظامی برای پایان دادن جنگ افغانستان وجود ندارد و “گروه طالبان نیز فعلا شکست‌ناپذیر است.”

این نخستین باری است که یک مقام نظامی آمریکایی دراین سطح با این صراحت اعتراف می‌کند که آمریکا نمی‌تواند گروه طالبان را در جنگ مغلوب کند.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان