شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اشرف غنی: طالبان با محکوم کردن حمله کابل نمی‌تواند خود را تبرئه کند

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید گروه طالبان با محکوم کردن حمله دیروز به نشست روحانیون در کابل، نمی‌تواند خود را از مسئولیت تبرئه کند.

در حمله انتحاری دیروز سه‌شنبه (۲۹ عقرب/آبان) به نشست روحانیون در کابل که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام برگزار شده بود، ۵۵ نفر کشته و ۹۴ نفر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را هیچ گروهی به عهده نگرفت و گروه طالبان هم آن را محکوم کرد.

آقای غنی که امروز از زخمیان حمله دیروز در شفاخانه ایمرجنسی کابل دیدن کرد، گفت مسئولیت این حمله خونین را “آنهایی به عهده دارند که حملات انتحاری را برای نخستین بار به افغانستان آوردند.”

آقای غنی گفت که هیچ‌گاه در تاریخ افغانستان و در دشوارترین وضعیت “چنین حمله بی‌باکانه به علمای مذهبی، قرآن و مقدسات افغانستان صورت نگرفته بود و این حمله تمام حدود تعیین شده را شکستاند.”

او گفت “طراحان این حمله در کشور همسایه افغانستان پناه‌گاه دارند” و از جامعه بین‌المللی خواست تا با “این کشور” برخورد جدی بکند.

منظور رهبران افغانستان از “کشور همسایه” معمولا پاکستان است که دولت افغانستان این کشور را به حمایت و پناه دادن به گروه طالبان متهم می‌کند و پیوسته خواهان فشار بین‌المللی برآن است.

پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان از طالبان خواست تا عملا نشان دهند که “کاری برای صلح، پایان خونریزی و کشتار” در افغانستان انجام می‌دهند.

مسئول حمله دیروز کیست؟

تاکنون که یک روز از حمله به نشست روحانیون در کابل می‌گذرد، هیچ گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

گروه طالبان هم ساعتی بعد ازاین حمله آن را محکوم کرد و گفت که این گروه مسئول حمله نیست.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش هم که در گذشته مسئولیت حملات خونین زیادی را در کابل به عهده گرفته، در مورد حمله دیروز بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

در شبکه‌های اجتماعی افغانستان بحث‌های زیادی در مورد اینکه مسئول حمله دیروز کیست، مطرح شده است.

شماری از کاربران استدلال کرده‌اند که معمولا وقتی تلفات غیرنظامی یک حمله زیاد ‌باشد یا هم واکنش‌ها به آن بسیار شدید باشد، گروه‌های شورشی در افغانستان حاضر نیستند مسئولیت آن را به عهده بگیرند.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان