شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توافقات میان طالبان و آمریکا با دولت افغانستان درمیان گذاشته نشده است

حکومت افغانستان می‌گوید که تاکنون هیچ‌یک از توافقات به میان آمده در گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و ایالات متحده در قطر، با کابل در میان گذاشته نشده‌است.

منابع می‌گویند که نمایندگان آمریکا با طالبان در این گفت‌وگوها درباره تعیین زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند و زلمی‌ خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا از طالبان خواسته تا با حکومت افغانستان نیز گفت‌وگو کنند.

این چهارمین دور نشست گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان ایالات متحده پس از آغاز کار زلمی خلیل‌زاد، همچون فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان است. این دور گفت‌وگوها روز دوشنبه (۱دلو) آغاز شد و امروز (شنبه، ۶ دلو) نیز ادامه داشته است.

منابع می‌گویند که ایالات متحده، پذیرفته‌اند که نیروهایش را از افغانستان بیرون خواهد کرد. این منابع، می‌افزایند که طالبان آتش‌بس را مشروط به اعلام جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی ساخته‌اند.

اما، فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست‌اجراییه افغانستان می‌گوید که هیچ یک از این توافق‌ها با حکومت افغانستان در میان گذاشته نشده‌اند: «هرگاه توافقاتی صورت بگیرد، دکتر خلیل‌زاد آن را با حکومت افغانستان شریک می‌کند. امیدوار هستیم که ما را نزدیک‌تر بسازد و ما شاهد آغاز گفت‌وگوهای صلح باشیم.»

منابع، می‌گویند که نشست دوحه با صادرشدن اعلامیه مشترک، که در آینده به توافق نامه میان آمریکا و طالبان مبدل خواهد شد پایان خواهد یافت و گام بعدی، به احتمال زیاد گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت خواهد بود.

وحید مژده، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: «امکان رسیدن به صلح با طالبان هیچ وقت به این خوبی نبوده است، اما این که گروه‌‎های دیگری هم هستند در افغانستان مانند داعش که درباره آن‌ها چه خواهد شد؛ آن مساله‌ای است که بدون شک آن‌ها جنگ خود را ادامه خواهند داد.»

به گفته منابع، طالبان به آمریکایی‌ها اطمینان داده‌اند که کابل تهدیدی برای کشورهای دیگر نخواهد بود و نیز جلو فعالیت‌های داعش و القاعده را خواهند گرفت.

سید اکبرآغا، عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید: «طالبان می‌گویند که آتش‌بس جدا جدا شود؛ یعنی با خارجیان در سطح خارجیان آتش‌بس شود که بمباران آن‌ها متوقف شود و با حکومت افغانستان در جریان گفت‌وگوها با حکومت آتش‌بس شود.»

به نوشته طلوع نیوز، منابع باخبر از جزییات گفت‌وگوهای دوحه، می‌گویند که زلمی خلیل‌زاد از طالبان خواسته است که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند و این گفت‌وگوها باید درباره اصلاحات باشد، نه گونه‌ای که گویی طالبان افغانستان را گرفته اند. اما طالبان در این باره پاسخی نداده‌اند.

/انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان