شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توافقنامه همکاری اتاق های بازرگانی ایران، پاکستان و افغانستان نهایی شد

محمد اعجاز الحق’ نماینده مجلس ملی و سرپرست اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و ایران در مراسم امضای توافقنامه همکاری دوکشور گفت:همکاری تجاری اهداف توسعه اقتصادی در منطقه را به ارمغان می آورد.
وی توضیح داد:نمایندگان تجاری سه کشور(ایران، افغانستان و پاکستان) می توانند از فرصت های توسعه اقتصادی موجود استفاده کرده و کشورهای برادر و همسایه می توانند با همکاری تجاری منفعت های فراوان اقتصادی را بدست آورند.
اعجاز الحق تصریح کرد:اتاق های مشترک بازرگانی و صنایع سه کشور می توانند در رونق اقتصادی این کشورها نقش موثری ایفا کرده و این روند سبب ایجاد فرصت های اشتغال نیز خواهد شد.
ولی محمد رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان نیز گفت:نمایندگان اتاق های بازرگانی مختلف ایران و پاکستان در اتاق مشترک بازرگانی حضور دارند و هدف از تشکیل آن نیز فراهم شدن تسهیلات برای فعالان اقتصادی است.
جنید اسماعیل ماکد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان هم گفت: اینک زمان آن فرا رسیده تا هرگونه ملاحظات را کنار گذاشته بازرگانی و صنایع خود را با همکاری دو جانبه رشد دهیم.
وی ادامه داد:برای تحقق اهداف، پیشنهادهای مثبت سازنده و عملی را تدوین کرده و با استفاده از آن اهداف مسئولان اتاق های بازرگانی و صنایع تامین شود.
به گزارش ایرنا، فعالان اقتصادی تجارت ایران و پاکستان معتقدند که نیاز سالانه ایران ۳ میلیون تن برنج است که میزان تولید آن ۲ میلیون تن است.
این کشور سالانه یک میلیون تن برنج وارد می‌کند، پاکستان دارای ۴۰ درصد این بازار در ایران است و به صورت غیرمستقیم نیز ۲۰ درصد در این بازار حضور دارد.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، ظرفیت‌های زیادی برای حضور ایران در اقتصاد جهان وجود داشته و پاکستان تمایل زیادی به توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی و جواهرات در کنار صادرات برنج به ایران دارد.
محصولات صادراتی ایران شامل موارد زیادی است که آهن، خرما، مواد شیمیایی، قیر و سایر اقلام را شامل می شو و طی سال های اخیر صادرات پاکستان به ایران با محصولاتی مانند میوه تازه، کینو و انبه، سبزیجات، تجهیزات جراحی، چادر بوده است.
پاکستان همچنین از گسترش روابط استقبال می کند، زیرا روابط تاریخی زیادی بین دو کشور وجود داشته و همکاری بین اسلام آباد و تهران عمدتا در حوزه صادرات گاز و نفت از ایران و گوشت و برنج از پاکستان است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان