شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خشونت‌ علیه زنان در افغانستان ۲۱ درصد افزایش یافته است

کمیسیون حقوق بشر در تازه ترین گزارش‌اش اعلام کرد که میزان خشونت‌ها علیه زنان ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گزارش این نهاد که در ۱۷صفحه منتشر شده، آمده است که خشونت‌ها علیه زنان نسبت به سال گذشته ۲۱.۸ درصد افزایش یافته است.

این نهاد با نشر این گزارش گفته است که در جریان سال مالی ۱۳۹۶ خورشیدی ۸۹۵ پرونده‌ی خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده است. در حالی که سال گذشته این رقم به ۶۹۹ پرونده رسیده بود.

بر اساس این گزارش، ۱۹ مورد خشونت جنسی به ثبت رسیده است که هشت قضیه‌ی تجاوز جنسی، پنج مورد ارتباط نامشروع، دو قضیه‌ی فحشای اجباری، دو مورد آزار و اذیت جنسی، دو قضیه شروع به تجاوز و دو مورد سوءاستفاده جنسی و فریب شامل آن است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر خشونت‌های علیه زنان را در پنج‌ بخش اقتصادی، لفظی و روانی، فزیکی، جنسی و سایر خشونت‌های که شامل آزار و اذیت در مکان‌های عمومی می‌شود تقسیم بندی کرده است.

در این گزارش آمده است که ۱۱۱ مورد خشونت اقتصادی، ۱۳۷ قضیه خشونت لفظی و روانی، ۱۴۵ مورد خشونت فزیکی (چهار قتل ناموسی، دو مورد خودکشی، شش قضیه اختطاف، یک مورد تیزاب‌‌پاشی، ۱۲۴ مورد لت و کوب، دو مورد اقدام) در این کمیسیون به ثبت رسیده است.

کمیسیون حقوق بشر، محدودیت‌های دسترسی زنان به ارگان‌های عدلی و قضایی، ضعف حاکمیت قانون، فرهنگ معافیت از مجازات، عدم رسیدگی مؤثر به قضایا توسط مراجع مربوطه، مشکلات امنیتی و فساد را از دلایل عمده‌ی افزایش خشونت علیه زنان برشمرده است.

در این گزارش آمده است که اکثریت قاطع خشونت‌ها، خشونت‌های خانوادگی بوده و قربانیان توسط مردان خانواده، مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

کمیسیون حقوق بشر با ابراز نگرانی گفته است که این مسأله نشان می‌دهد که خانواده مکانی امن و عاری از خشونت برای زنان افغان نیست.

این نهاد گفته است که زنان از درون خانه تا محیط کار و اجتماع در معرض تهدید قرار داشته و یک گروه آسیب پذیر و در معرض خطر خشونت هستند.

برنامه‌های آگاهی عامه، افزایش شمار زنان در نهادهای عدلی و قضایی، ایجاد شماره‌های رایگان برای قربانیان خشونت، آگاهی و دادخواهی برای ثبت ازدواج‌ها، فراهم‌شدن فرصت‌های شغلی به زنان توسط دولت، بهبود مدیریت خانه‌های امن و ایجاد مراکز روان درمانی از پیشنهادات و توصیه‌های کمیسیون حقوق بشر به حکومت افغانستان است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان