شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ثبات افغانستان به سود خارجی‌ها نیست

اکثر احزاب سیاسی در ۱۵ سال اخیر در افغانستان روند خوبی را طی کرده، اما همیشه آگاهان از عدم کارایی و ناتوانی آنها اظهار نارضایتی کرده و آنها را پروژه‌ای توصیف کرده‌اند.

جمعیت اسلامی که یکی از احزاب پر قدرت افغانستان چه در زمان جهاد و مقاومت و چه پس از آن به شمار می‌رود، در این اواخر با اختلافاتی مواجه شده که سبب بوجود آمدن شورای انسجام جمعیت اسلامی شده است.

در همین حال، واژه صلح گمشده‌ای که سال‌های طولانی مردم افغانستان را به دنبال خود کشانیده، اما به یک اصل دست نیافتنی تبدیل شده که اکثراَ عامل برقرار نشدن صلح در این کشور را مداخلات بیگانگان بویژه آمریکا عنوان می‌کنند.

خبرنگار سایت برای بررسی چرایی عدم کارایی احزاب سیاسی، دلایل اختلافات بین جمعیت اسلامی، میزان کارایی گلبدین حکمتیار در روند صلح و آینده افغانستان با «سید ابراهیم عماد» نامزد معاونت جمعیت اسلامی، فرزند معاون پیشین جمعیت اسلامی و عضو ارشد شورای انسجام جمعیت به گفت‌وگو نشسته است.

«سیدابراهیم عماد» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مردم افغانستان تاکنون یک ملت نشده و اقوام هستند، گفت: اگر ما به یک ملت واحد همانند ایران که تحت رهبری «امام خمینی» بوجود آمد و با تشکیل چند حزب محدود اکنون پایه‌های نظام بر اساس این احزاب استوار است، تبدیل می‌شدیم، پیشرفت و توسعه نصیب حال ما می‌شد.

وی با اظهار نارضایتی از دخالت خارجی‌ها در امور افغانستان افزود: با توجه به وجود چند حزب قدرتمند در افغانستان، اما دخالتهای خارجی سبب شده تا این احزاب رشد نکند، زیرا رشد احزاب سبب می‌شود تا اهداف آنها پامال شود.

نامزد معاونت جمعیت اسلامی با اشاره به دلایل اختلافات بین اعضای جمعیت اسلامی افغانستان تصریح کرد: دلیل اختلاف بین اعضای رهبری جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت، اتخاد برخی راهکار‌های خلاف اساسنامه جمعیت اسلامی از سوی اعضای رهبری این حزب است و عامل بوجود آمدن شورای انسجام نیز همین مورد بود، با وجود اینکه ما برخی پیشنهادات اصلاحی را به رهبران کنونی جمعیت داشتیم، اما مورد توجه قرار نگرفت.

سید ابراهیم عماد از مجهول بودن زمان انتخابات جمعیت اسلامی سخن گفت و اظهار داشت: زمان برگزاری انتخابات برای همه اعضای رهبری به یک مورد دست نیافتنی تبدیل شده، اما ما در تلاش هستیم تا با مشوره با اعضای ارشد جمعیت اسلامی، تقویم انتخابات جمعیت را اعلام کنیم.

عماد از حضور افراد وابسته به خلق و پرچم و نیز گروه طالبان در بدنه جمعیت اسلامی یاد کرد و گفت: یکی از موارد مهم اختلاف جمعیت اسلامی و شورای انسجام جمعیت اسلامی، اعضای رهبری این حزب است، زیرا اکثر آنها در گذشته مخالف اندیشه‌های جمعیت بودند و نیز از افراد چپی، خلقی و پرچمی و هواداران طالبان در بدنه حزب حضور دارند.

وی با نگاهی به کارایی گلبدین حکمتیار به روند صلح افزود: پس از پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح، با وجودیکه مدتی در تشریفات گذشته، اما نقشه جغرافیای جنگ افغانستان در حال تغییر است و جنگ در برخی مناطق به آن آتش گداخته‌ای که قبلأ بود، شعله‌ور نیست.

این چهره سیاسی اظهار داشت: مداخلات بیگانگان، فقر، مشکلات آموزش و پرورش و اختلافات با همسایه شرقی (پاکستان) از مواردی است که سدی را بین صلح و افغانستان بوجود آورده است.

سیدابراهیم عماد با تأکید به پایان معامله‌گری‌ها در کشور بیان داشت: از تمام همسایه‌ها خواهش می‌کنیم که برای تأمین امنیت و برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند و نیز از مردم می‌خواهم تا از فرزندان دلیر خود حمایت کنند تا افغانستان عاری از جنگ و همگام با صلح داشته باشیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان