شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جامعه جهانی و دولت افغانستان در مبارزه با موادمخدر شکست خورده است

تولید موادمخدر در افغانستان بعد از تجاوز ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که سازمان ملل موادمخدر را زیان‌آورترین نوع مواد معرفی کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند تنها مقدار کمی از تریاک تولیدی افغانستان در داخل این کشور مصرف می شود، اما همین مقدار کم هم جمعیت این کشور را از هم پاشیده است.

لیلا حیدری بنیانگذار «موسسه مادر» در این رابطه می‌گوید: وضعیت هر روز بدتر می شود و معتادان بیشتری به این موسسه رجوع می‌کنند. من ۲ مرکز بازپروری که یکی برای مردان و دیگری برای زنان است را در موسسه ایجاد کردم، بسیاری از این زنان مادر چندین بچه هستند و یک بچه چهارساله را که دچار اعتیاد شده بود را من در این موسسه درمان کردم.

 سیاستمداران افغان تمایل دارند کشت تریاک ادامه پیدا کند

وی گفت: این سیاستمداران، وزیران و مقامات هستند که تمایل دارند مواد مخدر ادامه یابد.

سازمان ملل مواد مخدر را مجموعه از مواد مخدر که از گیاه خشاش که شامل، تریاک، مورفین و هروئین تعریف کرده است. مواد مخدر افغانستان از شمال به روسیه و اروپا، از شرق به آسیا،‌از غرب به خاورمیانه و افریقا و آمریکا صادر می‌شود.

برطبق گزارش سازمان مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۶،  ۱۵۰ میلیون دلار به صورت غیرقانونی به جیب گروهای تروریستی در افغانستان ریخته شده است. سازمان ملل تخمین می‌زند که ۸۵ درصد از زمینهای که به کشت مواد مخدر اختصاص یافته تحت کنترل طالبان بوده است.

برای تروریست‌ها تاثیر منفی کشت مواد مخدر بر روی جمعیت جهانی و افغان‌ها اهمیتی ندارد. سازمان ملل تخمین زده است که بیش از نیمی از درآمد طالبان از مواد مخدر تامین شده و بنظر می رسد که لایه های مختلف جامعه افغانستان در ایجاد این سود سرشار درگیر بوده باشند.

«حکمت الله اعظمی» تحلیل سیاسی در این رابطه می‌گوید: من بارها ژنرالهای پلیس افغانستان را با چشمان خودم دیدم که با قاچاقچیان مواد مخدر در جنوب تبانی کردند. صحبت از میلیاردها میلیارد حرف است که به جیب طالبان و افسران فاسد ریخته می‌شود.

در سال گذشته زمین‌های اختصاص یافته به کشت تریاک، ۱۰ درصد افزایش یافته و بیش از ۲۰۱ هزار هکتار در ۲۱ ولایت افغانستان زیر کشت تریاک رفته است.

سازمان ملل در این زمینه می‌گوید: تنها با حاکمیت قانون، صلح پایدار و فراهم کردن کشت جایگزین می تواند فقر، ناامنی و کشت غیرقانونی را از بین ببرد.

جامعه جهانی و دولت افغانستان در مبارزه با تریاک شکست خوردند

بنظر می‌رسد از بین بردن کشت مواد مخدر در کشوری که ۳۹ درصد آن زیر خطر فقر زندگی میکنند، بسیار دشوار باشد.

عظیمی توضیح می‌دهد: وقتی شما به روستاها می روید مشاهده می کنید که مدارس و دانشگاه خالی است و مردم برای پیدا کردن کار به کشت تریاک مشغول شدند.

وی افزود: این تنها دولت افغانستان نیست که در مبارزه با تریاک شکست خورده بلکه جامعه جهانی نیز در این امر شکست خورده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان