شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی درگذشت

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرد که جلال‌الدین حقانی، بنیان‌گذار شبکه حقانی و عضو شورای رهبری طالبان در اثر بیماری که از سال‌ها به این طرف به آن مبتلا بود، در گذشته است.

این گروه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که جلال‌الدین حقانی از هشت سال به این سو فلج بود و پس از مرگ در داخل افغانستان دفن شده است.

جلال‌الدین حقانی متولد ۱۹۳۹ در ولایت پکتیا است و در دارالعلوم حقانیه درس خوانده است. او در زمان حاکمیت سردار‌محمد داوود به پاکستان رفت و به حزب اسلامی مولوی یونس خالص پیوست. در زمان جهاد مردم افغانستان علیه شوروی سابق نقش برجسته‌یی داشت.

جسارت و فعالیت او در آن زمان توجه سازمان استخبارات مرکزی امریکا را جلب کرد. اما پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، شبکه حقانی با سازمان استخباراتی آی‌اس‌آی همکار شد. حقانی افزون بر این روابط تنگاتنگ با اسامه بن لادن، رهبر القاعده داشت.

جلال‌الدین حقانی در زمان حاکمیت طالبان به‌حیث وزیر سرحدات و قبایل انتخاب شد و تا فروپاشی رژیم طالبان توسط امریکا در این سمت باقی ماند. پس از حمله‌ی امریکا به افغانستان، شبکه حقانی تبدیل به یکی از مخالفان جدی امریکا و دولت افغانستان گردید.

در گذشته نیز خبر مرگ جلال‌الدین حقانی منتشر شده بود. در آن زمان گزارش شده بود که او در شرق افغانستان و در ولایت خوست به خاک سپرده شده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور گفته است که مرگ جلال‌الدین حقانی تاثیری روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان ندارد.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی نیز گفته است که مرگ جلال‌الدین حقانی هیچ تاثری بر فعالیت‌های شبکه حقانی نحواهد داشت زیرا پاکستان، آی‌اس‌آی، جانشینان او را خون‌آشام‌تر و بی‌رحم‌تر از او آموزش داده است.

جلال‌الدین حقانی در دهه ۱۹۸۰ شبکه حقانی را تاسیس کرد. این شبکه در حال حاضر یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان است که مرگ‌بارترین حملات تروریستی را انجام داده است.

در حال حاضر رهبری شبکه حقانی را سراج‌الدین حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی به عهده دارد. سراج‌الدین حقانی معاون گروه طالبان نیز می‌باشد؛ مردی که گفته می‌شود متولد میران‌شاه در پاکستان است و در دارالعلوم حقانی در پیشاور تحصیل کرده است.

یکی دیگر از فرزندان جلال‌الدین حقانی، انس حقانی است. او در حال حاضر در بازداشت حکومت افغانستان است و هر باری که حمله‌یی توسط شبکه حقانی انجام می‌شود، شماری در افغانستان خواهان اعدام انس حقانی می‌شود. اما شبکه حقانی تهدید کرده که اعدام انس حقانی می‌تواند پیامدهای سنگینی را برای افغانستان داشته باشد.

شبکه حقانی در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی از سوی وزارت خارجه امریکا به‌‌صورت رسمی شامل فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» گردید و در ماه فبروری سال ۲۰۱۴ وزارت خزانه‌داری امریکا سه عضو شبکه حقانی را شامل فهرست تروریست‌های جهانی ساخت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان