شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جنایت ضدبشری داعش در کابل؛ شهدای حمله‌ی تروریستی بر مرکز فرهنگی تبیان در غرب کابل به ۵۰ تن رسید

مقام‌های امنیتی کشور گفته که شمار تلفات حمله‌ی انتحاری بر مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا به ۵۰ کشته و بیش از ۹۰ زخمی رسیده است.
صبح روز پنج‌شنبه (۷ جدی) یک مهاجم انتحاری همایش علمی-پژوهشی مرکز فرهنگی تبیان واقع در جاده‌ی شهید مزاری در غرب کابل را هدف حمله قرار داد. گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این رویداد را بر عهده گرفت.
ساعاتی پس از حمله‌ی مسوولان امنیتی و صحی کشور شمار قربانیان این رویداد را ۴۱ کشته و ۳۵ زخمی اعلام کردند، اما یک روز پس از این رویداد مقام‌های امنیتی افغان گفتند که قربانیان به ۵۰ کشته و بیش از ۹۰ زخمی رسیده است. محب‌الله زیر، از مسوولان وزارت صحت عامه گفته که ۲۵ نفر از زخمیان هنوز بستری هستند که وضع سه نفر آن‌ها وخیم است.
این حمله یکی از خون‌بارترین حملات در ماه‌های پسین بود، رویدادی که تمام قربانیان آن غیرنظامیان هستند.
واکنش‌ها
رهبران حکومت افغانستان، سازمان عفو بین‌‎الملل، سفارت امریکا در کابل، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله بر مرکز اجتماعی و فرهنگی «تبیان» و خبرگزای صدای افغان (آوا) در غرب شهر کابل را محکوم کردند و آن را جنایت ضدبشری خواندند.
ارگ ریاست‌جمهوری با نشر بیانیه‌یی حمله بر مرکز فرهنگی تبیان را جنایت ضدبشری عنوان کرد و گفت: «این گروه‌ها باهدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی گردیده‌اند که چنین حرکت‌ها، خلاف همه‌ی ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود».

ریاست اجراییه نیز با نشر بیانیه‌یی گفته است که «حمله به مراکز فرهنگی و رسانه‌یی به‌معنای حمله به مدنیت و دستاوردهای مردم افغانستان است. تروريستان می‌خواهند با چنين حملات بزدلانه، تروريستی و جنايت‌كارانه، ارزش‌های مشترك كشور را صدمه زده و صدای شهروندان را خفه کنند و جهل و وحشت را جایگزین آن بسازند».
هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌یی گفته که این نهاد کشتار عمدی غیرنظامیان در حمله‌ی کابل را محکوم می‌کند.
در اعلامیه‌ی یوناما آمده است که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که در میان تلفات شمار زیادی کودک نیز وجود دارند و امکان دارد شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یابد.
توبی لنزر، سرپرست دفتر یوناما گفته است: «من شکی ندارم که این حمله عمداً غیرنظامیان را هدف قرار داده است. امروز در کابل در سال روان که سالی پر از قساوت‌های غیرقابل بیان بود، شاهد یکی دیگر از جنایت‌های زبون بودیم».
سازمان عفو بین‌الملل با نکوهش این حمله گفته است، این حملات «وحشتناک» بیانگر خطرهای جدی‌یی است که غیرنظامیان افغان با آن مواجه‌اند.
بیراج پاتنیک، مسوول بخش جنوب آسیای این سازمان در اعلامیه‌یی، این حمله را «خونبارترین» حمله خوانده است که در یک سال گذشته بر ضد خبرنگاران و افراد ملکی در افغانستان انجام شده است.
سفارت ایالات متحده‌ی امریکا در کابل نیز با نشر بیانیه‌یی این حمله را «وحشتناک و بی‌رحمانه» خوانده و گفته است «این حادثه یک بار دیگر بدکرداری و شرارت آن‌هایی را نشان می‌دهد که در پی تضعیف صلح و ثبات در افغانستان هستند. ما مطمئن هستیم که حکومت و مردم افغانستان، با حمایت دوستان و شرکای خویش، مرتکبین این اعمال پلید را با شکست مواجه خواهند کرد».
در خبرنامه‌ی سفارت امریکا آمده است که ایالات متحده هم‌چنان در راستای دستیابی به صلح، امنیت و رفاه در کنار همه‌ی مردم افغانستان باقی می‌ماند.
کاخ سفید نیز با نشر خبرنامه‌یی این حمله را نکوهش و تآکید کرده که ایالات متحده در کنار حکومت و مردم افغانستان ایستاده است و برای کشاندن عاملان این حمله‌ی «شنیع» به عدالت تلاش خواهد کرد.

در همین حال، حکومت پاکستان نیز حمله انتحاری دیروز شهر کابل را هراس افگنانه توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با نکوهش حمله‌ی انتحاری مرگبار بر مرکز فرهنگی تبیان در شهرکابل، گفته که این حمله یک عمل هراس افگنانه است.

محمد فیصل، سخنگوی وزیر خارجه پاکستان گفت: «ما حمله هراس افگنانه را که در نتیجه آن بسیاری از مردم بی گناه کشته و زخمی شدند نکوهش می کنیم.  پاکستان هراس افگنان را در هر شکل و نوع شان نکوهش می کند.»

در عین حال پنج‌شنبه شب چراغ‌های برج ایفل، به نشان همدردی با قربانیان رویداد خونین کابل برای دقایقی خاموش شد.
گفته شده که اکثر قربانیان رویداد «خونین» کابل دانشگاهیان، خبرنگاران و مدرسان مدارس دینی بوده‌اند. چند زن و کودک هم در میان کشته‌شدگان و زخمی‌ها بوده‌اند.
نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران گفته‌اند که در حمله‌ی خونینی که در مرکز فرهنگی «تبیان» در غرب کابل رخ داد یک خبرنگار کشته و هفت خبرنگار دیگر زخمی شدند.
این خبرنگاران برای پوشش خبری همایشی که به‌مناسبت سال‌روز خروج نیروهای ارتش شوروی سابق از افغانستان برگزار شده بود، به آن‌جا رفته بودند.
خبرگزاری جمهور، با نشر اعلامیه‌یی کشته شدن یک خبرنگارش را تایید کرده است.
این خبرگزاری با نشر اعلامیه‌یی در وب‌سایت‌اش اعلام کرد که سیدمهدی حسینی، خبرنگارش که برای پوشش خبری این همایش رفته بود، کشته شده است.
این خبرگزاری هم‌چنین اعلام کرد که این نهاد خودش را در برابر سلامت و امنیت کارمندانش، مسوول می داند و پس از این هیچ‌یک از خبرنگارانش را برای پوشش خبری به همایش‌های مردمی و نشست‌هایی که نیروهای امنیتی در تامین امنیت آن ضعیف عمل کنند، اعزام نمی‌کند.
حمله به مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری صدای افغان، دومین حمله‌ی گروه دولت اسلامی (داعش) به رسانه‌ها در افغانستان در دو ماه اخیر بوده است.
ماه گذشته مهاجمان وابسته به گروه داعش به شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی شمشاد حمله کردند، دو نگهبان این رسانه را کشتند و ۲۰ کارمند آن را زخمی کردند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان