شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » صادرات برق ترکمنستان به افغانستان از سرگرفته شد

برق صادراتی ترکمنستان به غرب و شمال افغانستان که ۲ روز پیش به دلیل پایان مهلت قرارداد دوجانبه و نیز عدم توافق بر سر قیمت جدید طرف ترکمنی، قطع شده بود، مجددا وصل گردید.

شرکت ملی برق افغانستان «برشنا» اعلام کرد: هیات‌های ۲ کشور برای برداشتن مشکلات مذکور مذاکراتی را صورت دادند و پس از توافق هر دو طرف، ترکمنستان صادرات برق به افغانستان را آغاز کرد.

 با این حال، قرار است یک هیات عالی رتبه از افغانستان برای گفت‌وگو در مورد تعیین قیمت برق به ترکمنستان سفر کند.

ترکمنستان ۲ روز پیش برق صادراتی به غرب و شمال افغانستان را قطع کرد. این برق علاوه بر تامین مایحتاج استان هرات، برخی ولسوالی‌های ولایت‌های فاریاب، جوزجان و ارزگان را که در مسیر آن قرار دارد را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته‌ مقامات شرکت برشنا، ترکمنستان خواهان افزایش دو برابری بهای برق در قرارداد جدید شده بود اما این درخواست از سوی دولت افغانستان پذیرفته نشد.

براساس این گزارش، طرف ترکمنستان خواهان افزایش برق صادراتی خود به افغانستان از ۲ سنت به ۴ سنت بابت هر کیلووات ساعت می‌باش، «عشق‌آباد» این قیمت را به خاطر همسایگی و کمک بشردوستانه  بیش از ۱۰ سال است که حفظ کرده است.

از سوی دیگر «وحیدالله توحیدی» سخنگوی شرکت برشنا افغانستان پیشتر با اشاره به اینکه از ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان برق را به دلار خریداری می‌کنیم، اعلام کرد: هر کیلووات برق وارداتی افغانستان، (۹) سنت  تمام می‌شود.

رسانه‌های ملی و مقامات مربوطه دولت ترکمنستان در مورد موضوع مذکور تا به حال هیچ گونه اظهار نظری رسمی نکرده‌اند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان