شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حال نوبت پاکستان است که درِ روابط بهتر را باز کند

رییس‌جمهورغنی در این هفته در نشست قلب آسیا در هند از نقش پاکستان در کمک به هراس‌افگنی در منطقه انتقاد کرد و گفت که اگر حمایت پاکستان نباشد طالبان یک ماه هم دوام نمی‌آورند.

پس‌از این سخنرانی، آقای غنی در یک گفت‌وگوی ویژه با روزنامۀ «دی هندو» از نارضایتی‌اش از پاکستان ابراز کرد؛ در ضمن، از دوستی با هند و نیز از امیدها برای منطقه یاد کرد.

در پاسخ به پرسشی دربارۀ گفته‌های و دربارۀ پاکستان در جریان این نشست، وی گفت: «من پاکستان را شامل این نشست شاختم. من به آنجا نه تنها با رهبری غیرنظامی بل با رهبری نظامی رفتم.»

وی افزود: «حتا من به مقر ارتش پاکستان رفتم؛ زیرا هر دو کشور برای نهادهای‌شان مکان‌های متفاوت دارند.»

آقای غنی در ادامه گفت: «پیام من این بود که روزنه‌یی وجود دارد. و این روزنه می‌تواند به یک در یا دهلیز مبدل شود، یا می‌تواند مسدود شود. ما هرکاری را که می‌توانستیم برای ایجاد صلح با پاکستان انجام دادیم.»

وی اظهار داشت: «سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی سال‌های بسیار سختی بودند و خشونتی که بر مردم ما تحمیل می‌شد، باید درج شود. این که مردم بمیرند و من خاموش بنشینم، پذیرفتنی نیست. من یک رهبر سیاسی منتخب استم. من باید احساس مردم کشورم را انعکاس دهم. زیرا هراس‌افگنی نه تنها تهدیدی برای ما بل برای پاکستان و آسیا و منطقه نیز هست.»

وی در این گفت‌وگو با اشاره به تحریم نشست سارک در پاکستان از سوی کابل و دهلی نو گفت که آنان نمی‌خواهند که پاکستان منزوی شود؛ اما هنگامی که مردمان افغانستان و هند هدف حمله قرار می‌گیرند هیچ‌گاهی تحمل نخواهد شد.

دربارۀ گفت‌وگوهای صلح، آقای غنی گفت که امیدوار است طالبان به راهی را که حزب اسلامی در پیش گرفت، بروند و با حکومت افغانستان به توافق صلح برسند.

وی تصریح کرد: «طالبان تنها در یک اعلامیه گفتند که بر زیربناها حمله نخواهند کرد، این از بهر آن است که آنان درک کرده‌اند که انجام این کار منفور است. مردم افغانستان در برابر این‌گونه خراب‌کاری‌ها به پا ایستند. همچنان پدیدارشدن برخی‌از بازیگران دیگر مانند داعش در راه است که می‌تواند از این گروه (طالبان) را پوشش دهد. بنابراین، امیدواریم که طالبان نیاز آمدن به میز مذاکره را درک کنند.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان