شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حداقل ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار مهاجر افغانی در ایران زنده گی میکند

وزیر امور مهاجرین افغانستان در مصاحبه با آژانس خبر گذاری آناتولی به بررسی وضعیت ۷ الی ۸ میلیون شهروند این کشور که به علت چند دهه جنگهای داخلی آواره شده به کشورهایی مانند پاکستان، ایران و تورکیه پناه برده‌اند، پرداخت

سیدحسین عالمی‌بلخی، وزیر “امور مهاجرین و عودت‌کنندگان” افغانستان در یک گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی، وضعیت هفت الی هشت میلیون تن از باشنده گان افغانی که به علت تداوام جنگهای ۴۰ ساله داخلی درداخل این کشور آواره شده یا به کشورهایی مانند تورکیه، ایران و پاکستان پناه برده‌اند بررسی و روند اقدامات صورت‌گرفته برای بازگشت آنان را تشریح کرد.

وی درباره روند رسیدگی به وضعیت پناهجویان و مهاجران افغان در تورکیه اظهار داشت:

“پدیده مهاجرت نیاز به مديريت مشترک دارد. افغانستان و تورکیه هنوز توافق‌نامه‌ای در این زمینه امضا نکرده‌اند اما نشست‌هایی جهت مدیریت مشترک این مسئله داشته اند. در سفر قبلی به تورکیه از مقامات انقره درخواست کردم که هیچ مهاجری را به اجبار به افغانستان نفرستند و از داوطلبان بازگشت به کشورشان حمایت کنند. بازگشت مهاجران افغانستان از تورکیه باید داوطلبانه و قابل مدیریت باشد.

  • امضای توافق‌نامه‌ در زمینه اعزام کارگر از افغانستان به تورکیه

عالمی‌بلخی افزود: “روند امضای توافق‌نامه‌ جهت اعزام کارگران افغانستان به تورکیه آغاز شده و امیدواریم به زودی نهایی شود. متن آن نیز توسط وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان با وزارت کار و تامین اجتماعی تورکیه تهیه شده است. بدین‌ترتیب از موج مهاجرت‌های غیرقانونی کاسته میشود. مهاجران افغان موجود در تورکیه نیز شامل این توافق شده و زمینه حضور قانونی‌شان فراهم خواهد شد”.

  • موج بزرگ ورود پناهجویان افغان از ایران به تورکیه

او درباره ورود موج بزرگ مهاجران افغان از مرزهای ایران به تورکیه نیز تصریح کرد:

“هیچ کشوری آنان را عازم تورکیه نکرده است. بلکه برعکس آنها با اجبار به افغانستان بازگردانده میشوند. با خانواده‌ای در ولایت بادغیس که اخیرا از ایران اخراج شده است صحبت کردم. آنها گفتند مرزبانان ایران مانع رفتن ما به تورکیه شدند و پس از بازداشت، اخراج‌مان کردند. کسانی در مرز تورکیه-ایران بر اثر حمله پولیس این کشور زخمی شده‌اند. پولیس ایران مانع رفتن آنها به تورکیه می‌شود”.

  • تعداد جمعیت افغان‌ها در ایران حدود دو میلیون و ۳۴۰ هزارتن میباشند

وزیر امور مهاجرین افغانستان درباره آخرین آمار و اطلاعات مربوط به هموطنانش در ایران گفت:

“ایران جهت تجدید اطلاعات مهاجران افغان دارای اسناد و مدارک معتبر، اقدام به صدور کارت جدید ویژه “کارت آمایش” کرده است. حدود ۹۵۰ هزار تن این کارت را گرفته‌اند. ۴۵۰ هزار تن دارای پاسپورت وویزه یی کوتاه‌مدت هستند. ۸۰۰ هزارفاقد اسنادومدارک نیزتوسط ادارات ایران ثبت شده اند.

ایران از ما خواسته جهت صدور اقامت به این افراد پاسپورت بدهیم. وزارت امور خارجه افغانستان ممکن است برای این امر اقدام کند. حدود ۳۰ هزار تن نیز دارای اقامت درازمدت در ایران هستند. تعدادی دیگری هیچ سندی در دست ندارند و قابل سرشماری نیستند. جمعیت افغان‌ها در ایران حدود دو میلیون و ۳۴۰ هزار تن است.

حدود ۵۰۰ هزار مهاجر افغان در مکاتب ایران درس میخوانند  که ۱۱۰ هزار تن آنها فاقد اسناد هستند. حدود ۲۰ هزار دانشجو نیز در دانشگاه‌های ایران مصروف تحصیل اند. همچنین ۱۶ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف در سطح لیسانس،‌ ماستری و دکتورا از دانشگاه های این کشور داریم”.

  • شمار مهاجران افغان در پاکستان به حدود دو میلیون ۵۰۰ هزارتن میرسد

سید حسین عالمی‌بلخی درخصوص وضعیت مهاجران افغان در پاکستان هم اظهار داشت:

“حدود 1.4 میلیون افغان در پاکستان دارای کارت مهاجرتی هستند. طرفین سال گذشته برنامه مشترکی برای ثبت نام مهاجران را آغاز کردند. تاکنون ۸۷۰ هزار تن ثبت نام شده اند. حدود ۱۷۰ هزار تن تکراری بودند که پس از بررسی، آمار آنها حدود ۷۰۰ هزار اعلام شد. پاکستان تصمیم گرفت به آنها تابعیت بدهد که تاکنون ۳۵۰ هزار تن آنها را گرفته‌اند. گفت‌وگوها برای حل مشکل بقیه مهاجران نیز ادامه دارد”.

احتمالا 400 هزار افغان فاقد اسناد و مدارک در پاکستان داریم. تعداد مجموعی آنها درحدود ۲٫۵ میلیون تن می‌رسد. بسیاری از آنان در اردوگاه‌ها زندگی و فرزندان‌شان در مکاتب مختلف پاکستان تحصیل می‌کنند. سیاست اسلام‌آباد در قبال مهاجرین افغان طی چهار سال اخیر و پس از روی کارآمدن عمران خان نسبتا بهبود یافته و فرصت‌های اقتصادی مانند صنعت قالین بافی برای آنها فراهم شده است”.

  • حدود ۲ میلیون تن در اثر ناامنی و خشکسالی آواره شده اند

وزیر امور مهاجرین افغانستان درپاسخ به سوال آناتولی در مورد وضعیت آوارگان در این کشور نیز گفت:

تقریبا 2 میلیون آواره داریم که اکثر آنها مربوط دوره‌های گذشته هستند. امسال ۷۹۰ هزار تن در اثر خشکسالی و جنگ آواره شده اند. بیشترین آوارگان داخلی؛ یعنی ۳۰ هزار تن در هرات و بادغیس و فاریاب هستند. تعداد آوارگان فاریاب به دلیل ناامنی  اولوسوالی ‌های مختلف این ولایت افزایش یافته و به سمت جوزجان گریخته اند.

دولت اقدام به توزیع چادر و ایجاد اردوگاه در شبرغان مرکز این ولایت کرده است. همچنین ولایات سرپل، غزنی و قندهار به ترتیب دارای بیشترین کسانی هستند که در اثر ناامنی های اخیر مجبور به ترک خانه های خود شده اند. دولت با همکاران بین المللی خود به مهاجران و آوارگان با توجه به نیازهای آنها کمک می‌کند”.

  • مهاجرت غیرقانونی بسیار خطرناک است

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در پایان مهاجرت غیرقانونی را بسیار خطرناک قلمداد و تاکید کرد:

“مهاجران در مسیرهای غیرقانونی با مشکلات زیادی مواجه میشوند. هموطنان ما هنگام خروج غیرقانونی از افغانستان در مرزهای کشورهای مختلف مورد آزار و خشونت قرار میگیرند. بسیاری از آنان در این سفرها به علت سرما و حوادث دیگر جان خود را از دست میدهند.

آنها تمام دارایی های شان در افغانستان را می فروشند اما از پذیرش و آغاز یک زندگی جدید در کشور مقصود مطمئن نیستند. اکثر جوانان ما در دیگر کشورها پس از سالها زندگی به دلیل عدم پذیرش اخراج شده اند. از آنها میخواهیم شرایط مهاجران ما را درک و زمینه بازگشت داوطلبانه آنها را فراهم کنند. دوستان ما وضعیت امنیتی افغانستان را مد نظر قرار بدهند”.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان