شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » حمایت امریکا از شمولیت هند در توافق نامۀ بازرگانی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان

در حالی‌که افغانستان به دنبال توسعۀ فعالیت‌های بازرگانی و ترانزیتی با هند است، ایالات متحدۀ امریکا از درخواست کابل مبنی بر شمولیت هند در توافق‌نامۀ بازرگانی و ترانزیتی با پاکستان اعلام حمایت کرده‌است.

به گزارش روزنامۀ اندین اکسپرس، مارک تونز سخن‌گوی وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است که ما از روابط محکم بازرگانی در منطقه پشتی‌بانی می‌کنیم.

او هم‌چنان خاطرنشان ساخته که امریکا پیش از این گفته بود این موضوع برایش اولویت دارد و باید در اولویت کشورهای منطقه نیز باشد.

آقای تونر هم‌چنان گفته‌است که کشورهای منطقه باید هم‌کاری مشترک داشته باشند و با هم کار کنند.

از سویی شیدا ابدالی، سفیر افغانستان در هند در گفت‌گو با رادیو آزادی اظهار امیدواری کرده که تلاش‌های در زمینۀ شامل‌شدن هند در توافق‌نامۀ تجارتی و ترانزیتی با پاکستان نتیجه دهد.

این در حالی‌ست که افغانستان و هند در شرایط کنونی روابط خوبی با پاکستان ندارند و هنوز مشخص نیست شمولیت هند در این توافق‌نامه تا چه حد از وضعیت کنونی روابط سه کشور متاثر خواهد بود.

افغانستان و پاکستان در سال ۱۹۶۵ توافق‌نامۀ بازرگانی و ترانزیتی را به امضا رسانیدند و پس از آن نسخۀ جدید توافق‌نامه در سال ۲۰۱۰ به امضا رسید.

اما اخیرا بازرگانان پاکستان افغانستان را در امرا استفاده از بندرهای واگه و کراچی که بخشی از توافق‌نامه‌است، به مشکل مواجه ساخته‌است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان